آیا نمایش علایم راهنمای خودرو روی جاده منطقی است؟

به گزارش سیناپرس، دراین خصوص محققان به تازگی راهکاری جدید پیشنهاد می کنند که علائم به شکل تصاویر نوری روی جاده پیش روی خودرو نمایش داده شود.

سادگی و کارآمد بودن نمایش اطلاعات خودرو به رانندگان، یک موضوع بسیار مهم برای خودروسازان محسوب می شود.

 اگرچه طی سال های اخیر، صفحه ‌های لمسی برای کاهش سطح حواس ‌پرتی رانندگان و راحت تر شدن استفاده برای عموم، در نظر گرفته شده ‌اند، اما انتقادات زیادی از این فناوری مطرح بوده و بحث های متعددی در این رابطه صورت گرفته است.

در این میان نمایشگرهای هدآپ برای مطلع نگه ‌داشتن رانندگان، گزینه ای مطلوب و جایگزین به شمار می رود که نیازمند بررسی و مطالعه بیشتر است.

شرکت خودروسازی فورد اخیراً جزئیات کار خود را بر روی چراغ ‌های جلو با وضوح بسیار زیاد فاش کرده است که از سطح جاده به عنوان نوعی صفحه نمایش برای نمایش نمادهایی مانند فلش‌های جهت از سیستم ناوبری ماهواره‌ای یا اطلاعات مربوط به آب و هوا مانند نماد هشدار یخ استفاده می‌ کنند. البته این تصاویر علاوه بر جاده پیش روی راننده، روی صفحه نمایش نیز ظاهر می شود.
چراغ‌های جلو همچنین می‌توانند خطوطی را نشان دهند که عرض خودرو را مشخص می کنند که این ویژگی باعث می‌شود در شب در فضاهای تنگ مشکلات کمتری ایجاد شود.

در سال ۲۰۱۸ مرسدس بنز چراغ دیجیتال خود را معرفی کرد که اولین بار در کلاس S شروع به کار کرد و تقریباً همین روش را استفاده می دهد. در این فناوری، هر یک از چراغ ‌های جلو دارای یک تراشه است که با یک میلیون میکرو آینه در هر چراغ جلو کار می ‌کند. سیستم کنترل، اطلاعات دقیقی در مورد محیط اطراف خودرو به الگوریتم هایی با استفاده از حسگرهای خارجی خودرو می دهد.

به گزارش سیناپرس، با استفاده از این اطلاعات، نرم افزار روشنایی هر یک از دو میلیون پیکسل در جفت چراغ جلو را محاسبه می کند. این فناوری اکنون در مدل های دیگر نیز مانند EQS و کلاس C، موجود است که دارای سه ال ای دی در هر چراغ جلو به همراه 1.3 میلیون آینه میکرو برای شکستن نور و ایجاد تصاویر در سطح جاده است.

شرکت آئودی نیز در سال ۲۰۲۰ سیستمی مشابه را با 1.3 میلیون میکرو آینه در هر چراغ جلو معرفی کرد که قادر به نمایش تصاویر گرافیکی بر روی جاده است.

باید به این نکته اشاره کنیم که چند سال پیش، آئودی اولین شرکتی بود که چراغ‌های جلوی پرتوی ماتریسی را به‌علاوه نمونه اولیه Swarm  با ظاهری جالب معرفی کرد که سطحی نورانی که پشت خودرو را به انبوهی از پیکسل‌ های کوچک تبدیل می‌ کرد تا تغییر سرعت یا انحراف به چپ یا راست را نشان دهد.

این خودرو همچنین با بهره گیری از یک دیود لیزری به جای چراغ مه شکن می تواند یک خط  ایست  گسترده در مسیر پشت خودرو ترسیم کند تا به خودروهای دیگر در مه یا برف هشدار دهد.

به گزارش سیناپرس، با توجه به گسترش نسبتاً سریع فناوری پروژکتور دیجیتال، منطقی است که فرض کنیم این فناوری به همین جا ختم نخواهد شد و فورد اولین تولید کننده خودروهای ارزان ‌تر است که به استفاده گسترده از این محصول علاقه نشان می‌ دهد. ایده اولیه این است که فناوری فوق می تواند نه تنها برای کمک به راننده، بلکه به سایر کاربران جاده و عابران پیاده، مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال، مانند بسیاری از این ایده های پیشرفته، مشکلات جدی و متعددی نیز در گسترش و استفاده عمومی از این فناوری وجود دارد. به عنوان مثال، شرایط یک خودرو در محیط شهری یا یک جاده شلوغ در آینده چگونه خواهد بود؟ آیا مشخص می شود که چه کسی کدام تصویر را پخش می کند؟ در مورد تصاویر وسایل نقلیه مختلف که روی یکدیگر قرار گرفته اند چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا این امر منجر به حواس پرتی بیشتر نمی شود؟

این ها سوالاتی هستند که صنعت خودروسازی هنوز پاسخی برای آن ها نیافته و به نظر می رسد تا زمان مرتفع نشدن این مشکلات، امکان استفاده گسترده از فناوری فوق وجود ندارد.

مترجم: ابراهیم خسروپرست
منبع: autocar

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا