برای سفر به سامرا بیشتر بدانید

به گزارش سیناپرس، موقعیت جغرافیایی و نزدیکی مسافت سامرا به شهر بغداد سبب شده است تا بیشتر زائران عتبات عالیات پس از زیارت نجف و کربلا، به بغداد آمده و با زیارت کاظمین، به سامرا نیز مشرف شده و حرم عسکریین را زیارت کنند. البته باید به خاطر داشته باشید که به دلیل شرایط خاص امنیتی عراق و لزوم در نظر داشتن ملاحظات امنیتی، تنها در صورتی که کاروان زیارتی شما برنامه سفر به سامرا را داشت، به این محل مراجعه کنید و از سفر انفرادی و بدون هماهنگی به طور اکید خودداری نمائید.

شهر سامرا به دلیل وجود حرم امام نقی (ع)، حرم امام حسن عسکری (ع) و محل غیبت امام زمان (عج) دارای اهمیت مذهبی فراوانی به خصوص برای شیعیان است. در اوایل سال 2006 میلادی یک حادثه تروریستی در سامرا رخ داده و بخش بزرگی از حرم شریف امامان مدفون در سامرا آسیب جدی دید.

تاریخچه سامرا

منطقه امروزی سامرا از دیرباز به عنوان یک سکونتگاه انسانی مورد استفاده قرار داشته و حفاری های باستان شناسی در فاصله سال های 1911 تا 1914 میلادی توسط ارنست هرتزفلد، باستان شناس آلمانی منجر به کشف آثاری از دوران پیش از تاریخ در این شهر شد که در بین کارشناسان از آن با عنوان فرهنگ سامرا یاد می شود.  این فرهنگ همزمان با فرهنگ عبید در بین النهرین رشد یافته و یکی از نخستین مراکز تمدنی در سال 5500 پیش از میلاد در این محل تشکیل شد. این تمدن در سال 3900 پیش از میلاد از بین رفته و در عصر آشوریان نیز در سده هفتم پیش از میلاد مجددا این منطقه مورد توجه قرار گرفت. 

بیشتربخوانید:

گردشگری و معنویت در اربعین

در دوران پیش از اسلام و همزمان با عصر ساسانیان، منطقه سامرا به عنوان بخشی از امپراتوری ایران بوده و در نزدیکی ایوان مدائن یا شهر تیسفون واقع شده بود. بعدها در دوران خلافت عباسیان و در زمان حکومت المعتصم بالله ، وی تصمیم گرفت تا شهری را برای انتقال پایتخت از بغداد ، تاسیس کند و به همین دلیل فرمان داد شهر سامرا را تاسیس کنند. البته اگرچه این شهر برای همیشه به پایتخت و مرکز عباسیان تبدیل نشده و تنها تا سال 256 هجری قمری این عنوان را یدک کشید اما نقشی مهم در جغرافیای سیاسی خلفای عباسی ایفا کرده و  تعداد زیادی از ابنیه و آثار قرون نخستین اسلامی در این شهر ساخته شد.

پس از پایان سلسله عباسیان و حمله مغول ها، از اهمیت شهر سامرا کاسته شده و البته وجود حرم مطهر امامین عسکرین در این شهر موجب شد تا اهمیت و ارزش مذهبی این شهر افزایش پیدا کند. شهر سامرا در طول قرون میانی اسلامی و معاصر به یک مرکز مهم تشیع تبدیل شده و البته در سال های اخیر و در اسفند سال 1384 به دلیل حمله تروریستی با هدف اغتشاشات و ایجاد اختلاف مذهبی بین شیعه و سنی، شهر سامرا مجددا در صدر توجه جهانیان قرار گرفت.

طی این عملیات وحشیانه به حرم امامن شیعه در سامرا حمله شده و با استفاده از مواد منفجره، آسیب هایی جدی به آن ها وارد شد. در سال 1386 مجددا یک حمله تروریستی دیگر در این شهر به وقوع پیوست که بر اثر آن بخش های دیگری از حرم و به ویژه گلدسته های آن آسیب دید.

آب و هوای سامرا

شهر سامرا نیز مانند شهرهای دیگر منطقه بین النهرین جنوبی دارای آب و هوایی گرم و خشک و شبه بیابانی است. این شهر دارای تابستان هایی بسیار گرم و زمستان هایی معتددل است که عموما بیشترین زمان بارش باران در فصل زمستان رخ می دهد. متوسط دمای سالانه هوا در شهر سامرا 22.7 درجه بالای صفر است که این موضوع به خوبی نشان دهنده گرمای بسیار زیاد هوا در این شهر است. میزان بارش سالانه در سامرا نیز 171 میلیمتر است که نشان می دهد شهر سامرا تا چه حد خشک و بدون باران است.

موقعیت جغرافیایی سامرا

شهر سامرا در جنوب بین النهرین و بین شهر تکریت و بغداد و در فاصله 124 کیلومتری جنوب پایتخت کشور عراق قرار دارد. سامرا از نظر سیاسی به عنوان مرکز استان صلاح الدین شناخته شده و از شرق با کرکوک، از شمال با استان نینوا و از غرب با استان انبار هم مرز است.

بهترین زمان سفر به سامرا

شهر سامرا دارای آب و هوایی گرم و خشک و تابستان های پر حرارتی است که تحمل آن از عهده افراد بیمار و ناتوان که به آب و هوای این محل عادت ندارند، خارج است. به همین دلیل بهتر است در فصول بهار و تابستان از سفر به سامرا خودداری کنید.

هرچند که به دلیل اینکه اصلی ترین زمان سفر به این شهر بر اساس مناسبت های تقویم قمری تعریف شده اند، تعیین بهترین زمان سفر به سامرا دشوار است و می تواند بر اساس مناسبت هایی مانند عاشورا، اربعین و شهادت امامان شیعه و به ویژه امام نقی و امام حسن عسکری متغیر باشد. در نظر داشته باشید پیش از سفر به سامرا حتما نسبت به کسب اطلاع ازشرایط آب و هوایی شهر اقدام کنید.

طریقه رسیدن به شهر سامرا

به طور کلی مسیر ورودی عراق از ایران به دو طریق سفر زمینی و هوائی است. سفر هوائی به عراق از فرودگاه های ایران به مقصد نجف و بغداد انجام می شود که بر همین اساس شما برای ورود هوایی به این کشور باید از این طریق به شامرا بروید.

خطوط ریلی عراق بیش از صد سال قدمت دارد و برخی از شهرهای این کشور را به هم متصل می سازد  و هممترین شهر اتصالی بغداد با دیگر شهرها است. در بین شهرهای زیارتی خطر ریلی بغداد – سامرا وجود دارد که سفر این دو شهر را آسان می سازد. البته امکان سفر با تاکسی و ون نیز از بغداد به سامرا وجود دارد.

از مرز زمینی نیز معمولا به راحتی می توانید خودرو به مقصد کربلا، بغداد و نجف خودرو یا ون کرایه ای وجود دارد. البته توصیه می کنیم از سفر زمینی و انفرادی به سامرا خودداری کرده و حتما در قالب کاروان و پس از اطمینان از وجود امنیت در این مناطق به آن ها مراجعه کنید.

گزارش:احسان محمد حسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا