نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طرح شناسایی ریزفاکتورهای ژنتیکی انسداد گرافت‌های وریدی در مرحله آزمایشگاهی

وی افزود: با این روش می توانیم از جراحی صرف نظر و راه درمانی دیگری را پیشنهاد کنیم. این اقدام مهمی است که هنوز در دنیا انجام نشده است و امیدواریم تا پایان تابستان سال جاری طرح شناسایی ریزفاکتورهای ژنتیکی انسداد گرافت های وریدی را وارد فاز آزمایشگاهی کنیم.

دکتر محمودرضا سرزعیم در گفت و گو باایسنا ، اظهار کرد: یکی از طرح‌های تحقیقاتی مهم این مرکز، شناسایی ریز فاکتورهای ژنتیکی انسداد گرافت‌های وریدی است که مردم آن را به عنوان پیوند رگ می شناسند.

وی تصریح کرد: مشکل جراحی و پیوند رگ در این است که رگ پیوندی در نهایت دچار انسداد و بیماری گرافت های وریدی می شود و برای جلوگیری از این مشکل باید ریز فاکتورها و عوامل خطرناک را پیدا کرد. این مرکز با طرح یاد شده به دنبال شناسایی بیمارانی است که در معرض این مشکل قرار دارند تا بتواند درصورتی که خطر انسداد رگ در بیمار زیاد باشد از جراحی صرف نظر و راه درمانی دیگری را پیشنهاد کند.

این فوق تخصص جراحی قلب شناسایی این رده بیماران پیش از جراحی را قدم بزرگی دانست و گفت: این اقدام مهمی است که هنوز در دنیا انجام نشده است و امیدواریم تا پایان تابستان سال جاری طرح شناسایی ریزفاکتورهای ژنتیکی انسداد گرافت های وریدی را وارد فاز آزمایشگاهی کنیم.

سرزعیم با اشاره به اینکه این طرح به عنوان آخرین پژوهش مرکز دارای کاربرد بالینی است، گفت: اکثر بیمارانی که پیوند قلب در آنها انجام می‌شود این بیماری را به صورت خانوادگی دارند. نتایج پژوهش‌ها نشان می دهد که شکل خانوادگی این نوع بیماری در کشور ما نسبت به اروپا و سایر کشورها بیشتر است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی و پیوند قلب دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: این مرکز دارای یک طرح تحقیقاتی برای شناسایی ژن‌های موثر در ایجاد نارسایی قلبی است که در حال انجام و جمع آوری اطلاعات لازم است اما به دلیل تحریم‌هایی که وجود داشت بسیار هزینه‌ها را افزایش داد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل