نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آن چه زنان شاغل باید بدانند

به گزارش سیناپرس، اگرچه زنان در بخش های مختلف کار و جامعه با مردان به صورت برابر فعالیت می کنند  اما در عین حال طی دوران بازنشستگی، زنان تحت تاثیر نقش سنتی خود و نابرابری جنسیتی قرار دارند. برای درک بهتر موضوع  تنها در مورد موارد زیر کمی فکر کنید:

•      زنان در مقایسه با مردان پول کمتری به دست آورده و آمارهای جهانی نشان می دهد در برابر هر یک دلاری که مردان کسب می‌کنند؛ 0.78 دلار به زنان تعلق می ‌گیرد. طبیعتا و به صورت منطقی این موضوع سبب می ‌شود تا زنان در هنگام بازنشستگی، درآمد و پس‌ انداز کمتری در مقایسه با مردان داشته باشند. این موضوع در حالی است که تمامی متغیرهای دیگر در مورد زنان و مردان برابر است. 

•    زنان به طور عادی از مرخصی‌ های خود برای رسیدگی به امور خانواده و وظایف خانوادگی خود استفاده کرده و یا به همین دلیل زودتر به خدمت خود خاتمه می‌ دهند. این موضوع نیز به نوبه خود سبب کاهش سطح پس ‌انداز زنان و شکاف مالی بین آن‌ ها و همتایان مذکرشان شده و در عین حال در برنامه های بازنشستگی ارائه شده از سوی کارفرما و همچنین حمایت و امنیت اجتماعی تاثیرگذار است.

•    از سوی دیگر بر اساس آمارها، زنان به طور میانگین ۵ سال بیش از مردها عمر می‌کنند و به طور عادی دوران بازنشستگی طولانی ‌تر و هزینه ‌های درمانی بیشتری خواهند داشت. مشکلات فوق سبب می ‌شود، آن‌ ها شانس کمتری برای به دست آوردن امکانات و شرایط بهتر داشته باشند. 
به این ترتیب اصلا عجیب نیست که بیش از ۳۳ درصد از زنانی که در بررسی ‌های علمی مورد مطالعه قرار گرفته اند، اعلام کردند که در حال انجام یا در صدد تهیه پس اندازی برای دوران بازنشستگی خود هستند.

برای روشن کردن بیشتر این حقیقت، زنان باید در مواجه با آماده شدن برای آینده مالی خود و قبول مسئولیت در سال های پیش رو؛ هوشمندانه عمل کنند. البته خبر خوب این است که برنامه ریزی و انتخاب مستقل یک راه طولانی، موجب تضمین مسیر امن منتهی به بازنشستگی برای زنان می شود. 
در این شرایط زنان پیش از بازنشستگی باید به طور دقیق و شفاف به این سوالات پاسخ داده و شرایط خود را مشخص کنند:

•    بسیاری از زنان در اندیشیدن به اهداف مالی شخصی خود و استقلال از همسر و خانواده، شکست می خورند. باید به خاطر داشته باشید که استقلال مالی اصلا خودخواهانه نیست، شما باید در کنار مسئولیت هایتان، مجالی نیز برای اهداف شخصی خود داشته باشید.

•     مشارکت مالی خود را در محیط خانواده به سه چهارم درآمد خود اختصاص دهید. این موضوع سبب می شود علاوه بر مشارکت در مشکلات مالی خانواده، دقیقا بدانید با پولتان چه خواهید کرد. آیا تا به حال برای پس انداز جهت رسیدن به خواسته های خود اقدام کرده‌اید؟ چه کاری را بهتر و موثر تر از این عمل سراغ دارید؟

•    آیا پس اندازی برای روز مبادا و مواجه با مشکلات احتمالی مانند بیماری های غیر منتظره یا از دست دادن و تغییر شغل دارید؟ منظور از پس انداز، پول نقد یا حساب بانکی معادل سه تا شش ماه حقوق است.

•    خطرات بالقوه نقشه شما چیست؟ طول عمر زیاد در دوران بازنشستگی، تورم، نوسانات بازار و هزینه های بالقوه درمانی می توانند به صورت قابل توجهی روی نقشه ها و برنامه های شما تاثیرگذار باشند. به همین دلیل زنان باید با نظم و منطق بیشتری نسبت به پس انداز اقدام کرده و پول بیشتری را برای مدیریت بحران جمع آوری کنند.

•    به سرمایه گذاری در زندگی حرفه ای خود ادامه دهید. هیچ چیزی نباید شما را از ارتقا شغلی، دریافت گواهی های مهارتی، مقاطع تحصیلی بالاتر و رشد، دور کند. مبارزه با مشکلات سیستماتیکی که سبب جلوگیری از رشد شما می‌شوند، در افزایش آمادگیتان برای مواجه با بازنشستگی؛ موثر خواهند بود. 

ترجمه:  مولود یوسفی
منبع: livingbetter50.com
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل