نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چگونه برای کودکان کتاب بخوانیم؟

به گزارش سیناپرس، کشورهای مختلف با برنامه ریزی های آموزشی تلاش دارند تا نیروی انسانی موجود در جامعه را با بهترین روش ممکن تحت آموزش های لازم قرار داده نیروهایی متخصص تربیت کند.

بر اساس باور بسیاری از مردم؛ فرهنگ کتاب و مطالعه موضوعی مربوط به  شروع مدرسه و کسب مهارت خواندن نوشتن است، در حالی که متخصین روانشناسی کودک باوری بر خلاف این موضوع دارند .

شاید برای بیشتر خانواده ها و پدران و مادران ، درسخوان بودن فرزندانشان اهمیتی بسیار داشته باشد ولی باید به خاطر داشت که این هدف تنها با کمک مدرسه و شروع تحصیل میسر نخواهد شد و بسترهای لازم می باید مدت ها پیش از آن فراهم شود. 

به گزارش سیناپرس، زمانی که شما در انتظار تولد فرزندتان هستید، یا زمانی که در تدارک برگذاری جشن نخستین سال تولد کودکتان به تکاپو افتاده اید، زمانی است که باید نقطه آغاز آشنائی وی با کتاب و کتابخوانی باشد . بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که نخستین بذرهای عادت کتابخوانی در زمان زندگی جنینی در شخصیت افراد شکل می گیرد و به مادران باردار توصیه می کنند در طول روز زمانی را در فضائی آرام و بی سر و صدا  به خواندن کتاب های داستان،  شعر یا ترانه های کودکانه برای فرزندشان با صدای بلند بپردازند.

زمانی که فرزندتان به دنیا آمد تلاش کنید پیش از خواب برای وی کتابی بچه گانه را بخوانید و عکس های وی را به کودک نشان داده و از همان کودکی وی را با کتاب آشنا کنید. 
کودکان بالای یکسال به تصاویر رنگی کتاب های کودکانه واکنش نشان داده و به این تصاویر توجه می کنند. شما حتی می توانید از کتابهای غیر کاغذی که مناسب سن کودکان زیر دو سال است استفاده کنید که معمولا از جنس پلاستیک بوده و کودکان می توانند ساعت ها با آن بازی کنند. 

موضوع دیگری که باید مد نظر قرار داد، عادت کتابخوانی و نهادینه کردن آن در میان اعضای خانواده است . کودک شما از همان ابتدای رشد فکری خود از محیط اطراف الگوبرداری کرده و پدر و مادر را می توان نخستین الگوی هر کودکی نامید. هنگامی که کودک، والدین خود را در حال مطالعه می بیند، به تدریج با این موضوع به عنوان یک عادت همیشگی کنار آمده و آن را تقلید می کند . 

به گزارش سیناپرس، تقریبا تمام کودکان از والدین خود درخواست روایت داستان و حکایت می کنند.  روانشناسان کودک توصیه می کنند که از همان ابتدا برای کودکان خود کتاب های داستانی و جذاب تهیه کرده و شب ها پیش از خواب آن ها را برای وی بخوانید و عکس هایش را به وی نشان دهید.تجربه نشان داده که این موضوع تاثیر فراوانی بر ایجاد علاقه به کتاب در کودکان دارد .

پژوهش های  انجام شده در این زمینه نشانگر این موضوع است که کودکان 2 تا 5 ساله مورد مطالعه ، پس از اینکه یکی از والدین آن ها برایشان کتابخوانی کرده و تصاویر کتاب را برایش توصیف نمود ، در بازی هایشان با دیگر کودکان ، یا عروسک هایشان ، دوباره همان کتاب را به میان آورده و بر اساس تصاویر و حافظه خود به بازگوئی روایت داستان می پردازند که خود این موضوع باعث رشد هوشی کودک و تقویت حافظه وی می شود. 

گزارش: زهرا همراز
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل