به گزارش سیناپرس، ورزش های زمستانی و به ویژه اسکی را می توان یکی از محبوب ترین تفریحات مردم اتریش دانست. در این میان سکوی پرش اسکی برجیزل با معماری منحصربه فرد خود، یکی از شاهکارهای معماری مدرن محسوب می شود.
در سال ۱۹۹۹ میلادی زها حدید (Zaha Hadid) معمار مشهور عراقی برنده یک رقابت بینالمللی شد که موضوع آن ساخت یک مسیر خاص برای سکوی پرش اسکی در برجیزل (Bersigel) اتریش بود.
این مأموریت شامل پروژه نوسازی عمده مسیر سکوی قدیمی پرش اسکی ریمپلازا (reeemplaza) می شد که در سال ۱۹۲۷ میلادی ساخته شده و دیگر پاسخگوی استانداردهای جهانی نبود.
طرح ارائه شده توسط زها حدید، ترکیبی ویژه از قابلیت استفاده در ورزش های مختلفی ازجمله اسکی برخوردار و درعین حال بخشی ویژه را به طور خاص برای گردشگران در نظر گرفته بوده و ساختاری منحصربه فرد را به نمایش می گذاشت و نمای آن به گونهای است که گوئی سکوی فوقالذکر از ناهمواری های کوهستان به سمت آسمان امتداد پیدا می کند.
به گزارش سیناپرس، نتیجه پایانی کار شبیه به یک مجسمه هنری نمایان شده و بهعنوان نماد شهر شناخته شد. این اثر زیبا از همه جهات مختلف به طور سه بعدی قابل مشاهده بوده و به مرورزمان تمامی جنبه های منحصربهفرد طراحی خود را آشکار کرد.
به گزارش سیناپرس، معمار این پروژه شخصاً از آن به عنوان «ترکیبی پیوندی از اجزای یک برج و یک پل» یاد می کند زیرا این مجموعه به مانند یک مار یا کمربند در سطحی شیب دار بازشده و به مسافت ۹۰ متر به سمت پائین تپه حرکت می کند. سر این مار فرضی، محل ویژه پذیرائی از بازدید کنندگان محسوب می شود، بنابراین در این طرح هم نیازهای اسکی بازانی که به سطح شیب دار جهت پرش اسکی نیاز دارند مورد توجه قرار گرفته شده و هم فضائی ایده آل برای گردشگرانی فراهم شده است که در جستجوی کافه و داشتن چشم اندازی زیبا از دیدنی های اطراف، به این محل سفرکرده اند.
نتیجه نهائی این طرح منطبق با طبیعت بوده و سبب شده است تا شاهد ادغام بخش های مختلف سازه با یکدیگر و ظهور وحدت در اجزای مختلف مجموعه باشیم. در بالای این سکوی پرش اسکی یک کافه زیبا با نام کافه ترنیا (cafeterñia) قرار دارد که با دیواره های شیشهای خود؛ چشم اندازی ۳۶۰ درجه از مناطق اطراف را در برابر بازدید کنندگان قرار می دهد.
به گزارش سیناپرس، در این مجموعه دو آسانسور مجزا تعبیه شده است که یکی به گردشگران و بازدیدکنندگان تعلق داشته و دیگری نیز ویژه اسکی بازان است. این مجموعه در کل دارای ظرفیت پذیرائی از ۲۸ هزار نفر تماشاچی است.
ورودی سوم تعبیه شده در این مجموعه، به یک بالکن دارای چشمانداز ۳۶۰ درجه منتهی می شود. در بخش تحتانی طبقه اول و دوم نیز اتاق پشتیبانی فنی، انبار، بخش اداری و بخش ویژه آماده شدن ورزشکاران جهت پرش از روی سکو قرار دارد.
سازه و معماری مجموعه
سکوی پرش اسکی برجیزل از بخش های مختلفی مانند برج ساخته شده از بتون مسلح و سازه سه بعدی فلزی تشکیل می شود که با سطح شیب دار و رستوران ادغام شدهاند.
برج ساخته شده از بتن مسلح، بهصورت یکپارچه طراحی شده است و در هنگام ساخت، با استفاده از یک بالابر ویژه، مواد و مصالح موردنیاز و مشابهی برای تمامی بخشهای مجموعه استفاده شده و به کار رفت.
این مصالح عبارتاند از سیمانی بسیار باکیفیت که در حجم بالا استفاده شده و در داخل آن از فولاد برای تقویت سود بردهاند و به این ترتیب بتن مسلح ایجاد شده است. به این ترکیب داخلی سنگ دانه نیز افزوده شده و بهاین ترتیب بتنی با کیفیت بسیار بالا، مقاوم در برابر شرایط نامساعد جوی و منطبق با محیط زیست منطقه به وجود آمده است.
روکش سنگی استفاده شده در سطح سکوی شیب دار ویژه پرش سبب شده تا این بخش در برابر سرمازدگی به مرورزمان مقاوم شود و سیستم تخلیه ویژهای نیز آب اضافی را از این بخش خارج کرده و از بروز یخ زدگی و نفوذ آب به سقف طبقات پائینی جلوگیری می کند.
به گزارش سیناپرس، سکوی پرش تعبیه شده در این سازه دارای ۹۸ متر طول بوده و دارای شیبی ۳۵ درجه ای است این سطح شیب دار به گونه ای طراحی شده که توانائی دریافت و تحمل برف، تابش نور و وزن اسکی بازان را داشته و شکل آن تداعی کننده یک آویز نواری شکل معلق بین اجزای ساختمان است که با نمای آسمان پس زمینه در تضاد است.
در این سکو ها؛ صرفاً داشتن یک شیب مستقیم مناسب نبوده و به منظور دستیابی به یک منحنی ایده آل، فرم مورد نظر دستکاری شده و انحنای پایانی به آن افزوده شده است که البته با استفاده از یک پوشش فلزی، مقاومت در هر دو حالت عمودی و افقی سازه تأمین شده است.
در این مسیر همچنین نرده و جان پناهی در دو طرف قرار دارد که مانع از وزش باد شده و باد شدیدی که معمولاً از سمت سکوی پشتی می وزد را مهار می کند. به این ترتیب شاهد این موضوع هستیم که با تمهیدات اندیشیده شده از سوی معمار این مجموعه، ساختاری انعطافپذیر و فاقد محدودیت ارائه شده و انحراف و لرزش در آن به نسبت سایر موارد مشابه، بسیار کمتر است.
گفته می شود در سکوی پرش اسکی برجیزل هیچ شرکت کنندهای به دلیل وزش باد شدید، شرایط مسابقه را از دست نخواهد داد. حاشیه انتهایی سطح شیب دار سکوی پرش، بسیار بزرگ بوده و دارای حائلی از نردهها و بتن مسلح است.
به گزارش سیناپرس، زاویه بلوک هایی که سطح پایه سازه را شکل می دهند، به شکل لبه مسیر در بخش انتهایی قرارگرفته و بهطور هم زمان؛ بارهای جانبی اعمال شده از سوی طرفین و سکوی شیب دار را تحمل کرده و ساختاری مناسب ارائه می کنند. در بخش بالائی سازه و سکوی پرش نیز شاهد ادغام فضای اسکی و محل بازدید عمومی هستیم که در محور برج واقع شده است.
به گزارش سیناپرس، درمجموع میتوان اذعان داشت که طراحی مجموعه کاملاً منطقی بوده و بهگونه ای است که حرکت ورزشکاران روی آن بدون مشکل و به طور منطقی انجام می شود.
مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: wikiarquitectura