بدون اسراف در آب فرش هایتان را بشویید

به گزارش سیناپرس، یکی از موضوعات بسیار با اهمیت برای هر خانواده ایرانی، موضوع نظافت منزل است. این مساله ارتباط مستقیمی با سطح بهداشت و فرهنگ داشته و متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از خانواده ها اقدام به شستن فرش ها و موکت های خود در حیاط منازلشان کرده و این اقدام منجر به از بین رفتن حجم زیادی از آب می شود.

خوشبختانه امروزه در بازار انواع شوینده های مختلف و روش های متنوع شستشو و نظافت کفپوش ها و موکت ها وجود دارد که این موضوع به نوبه خود انتخاب روش دقیق و مناسب برای نظافت بخش های مورد نظر را با مشکلات و پیچیدگی های خاص خود رو به رو می کند.

از سوی دیگر امروزه انواع ماشین ها و دستگاه های خودکار شستشو و نظافت موکت، فرش و کفپوش ها وجود دارد که در کنار کارآمد بودن، دارای مشکلاتی از جمله نیاز به مراقبت ویژه، گران بودن دستگاه و تجهیزات جانبی، نیاز به محل مخصوص برای نگهداری و آموزش برای استفاده درست از آن است. در این نوشتار به تعدادی از ماشین های شستشوی استاندارد و پرکاربرد در جهان اشاره کرده و مزایا و معایب هر کدام را بررسی می کنیم.

ماشین های نظافت Wet Extractors

این ماشین  شستشو برای نظافت سطوح مختلفی مانند مبلمان، فرش، موکت و پرده ها استفاده می شود. این ماشین ها قادر هستند گرد و غبار و آلودگی هایی که به طور عمقی در بافت سطوح فوق الذکر نفوذ کرده و به طور عادی به کمک جار برقی نمی توان آن ها را خارج کرد، تمییز کرده و سطوح را درخشان و پاکیزه کند.

ماشین های نظافت Hot-water extraction machines

این ماشین های شستشو و نظافت سطوح بر خلاف بسیاری از دیگر سیستم های مشابه ، فاقد بخش چرخان و متحرک هستند. در این ماشین ها مخزنی از آب داغ و مواد شستشو کننده قوی تعبیه شده است که می تواند فرش ها و موکت های ضخیم را به صورت عمقی تمییز کند. ترکیب آب داغ و مواد تمییز کننده توسط یک نازل ویژه با شدت و قدرت زیادی به سطح مورد نظر اسپری می شود.

 به این ترتیب آلودگی هائ و گرد و غبار موجود در سطح فرش ها با آب و مواد شستشو دهنده ترکیب شده و توسط بخش مکنده ماشین، به داخل مخزن ویژه ای کشیده می شود. این ماشین ها به اشتباه در برخی موارد با عنوان ماشین های تمییز کننده بخار معرفی می شوند در حالی که در این ماشین ها از بخار استفاده نشده و بخاری که در هنگام عملکرد دستگاه مشاهده می شود؛ ناشی از اسپری شدن آب داغ است.

برای استفاده از این ماشین ها در نظر داشته باشید که دمای آب مخزن این دستگاه به هیچ عنوان نباید از ۶۶ درجه بیشتر باشد زیرا وجود حرارت بالا تر می تواند به بافت الیاف مختلف موجود در فرش، موکت یا سایر سطوح مشابه آسیب وارد کند.

ماشین های نظافت به کمک حلال های شیمیائی یا Solvent extraction machines

این ماشین های نظافت همانطور که از نام آن ها مشخص است به کمک مواد شیمیائی با قدرت حل کنندگی آلودگی ها عمل کرده و عموما برای نظافت و تمییز کردن پرده ها، مبلمان و تزئینات مشابه استفاده می شود و به دلیل نوع خاص عملکرد آن ها، استفاده از ماشین های نظافت فوق برای تمیز کردن فرش ها توصیه نمی شوند.

جاروهای مکنده مرطوب Wet Vacuums

این جارو ها که از آن با عنوان جاروهای آبی – خاکی نیز یاد می شوند وسیله ای مناطب برای جمع آوری آب و گرد و غبار از سطوح مختلف محسوب شده و می توانند آب ناشی از شستشوی فرش ها را مکیده و روند تمییز شدن و نظافت آن ها را تسریع کنند. از این جاروها همچنین می توان برای زدودن غبار و خاک نیز استفاده کرد.

تمییز کننده چرخان سطوح یا Rotary Floor Machines

این ماشین های نظافت برای تمییز کردن طیف وسیعی از سطوح مورد استفاده قرار می گیرد. این ماشین ها عموما برای تمییز کردن فرش ها مجهز به برس های ویژه ای هستند که قابلیت تزریق و استعمال کف های خشکشوئی را داشته و با حرکت دورانی خود می تواند سطح مطلوبی از نظافت فرش و موکت را ارائه کند.

این ماشین های شستشو دهنده همچنین می توانند برای نظافت سطوح دیگری مانند کفپوش ها، سرامیک و سنگ نیز استفاده شده و به کمک برس های مختلفی مانند برس های صیقل انداز، جلا دهنده،سایش دهنده و… در بخش های مختلف استفاده شود. این وسیله بیشتر کاربرد صنعتی داشته و مناسب فروشگاه ها، اماکن عمومی و هتل ها و مراکز اقامتی است.

 ماشین های برس و کف خشک استوانه ای  Cylindrical-brush dry-foam machines

این ماشین های تمییز کننده با دارا بودن برس های استوانه ای می توانند گرد و غبار و آلودگی ها را به طور همزمان از لایه های زیرین سطوح مختلف فرش و موکت بیرون کشیده و به مخزن خود هدایت کرده و در عین حال با اسپری کردن کف خشک، سطوح را تمییز کنند.

مترجم: پانته آ محمدحسینی
منبع: setupmyhotel.com
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا