تحقق رویای بدون عینک با فناوری لیزر

دکتر محمدحسین ملک‌مدنی، چشم‌پزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو باسیناپرس، با بیان این‌که دانش چشم‌پزشکی در کشور سابقه طولانی دارد، گفت:  حدود 70سال پیش به همت پروفسور شمس، بنیانگذار چشم‌پزشکی نوین ایران، دانش روز چشم‌پزشکی از خارج از کشور به ایران انتقال یافت. آثار و باقیات صالحات این متخصص اکنون در بیمارستان فارابی، به عنوان بزرگ‌ترین مرکز چشم‌پزشکی کشور مشاهده می‌شود.

وی با بیان این مطلب که از گذشته دانش چشم‌پزشکی ارتباط تنگاتنگی با ابزار و فناوری داشته است، افزود: خداوند حواس مختلفی به بشر داده که هر کدام در جایگاه خود از اهمیت فراوانی برخوردار هستند و شاید مقایسه آنها چندان منطقی نباشد. اما بر اساس شواهد آماری موجود، حس بینایی یکی از حواس بسیار مهم محسوب می‌شود و انسان وابستگی زیادی به آن دارد. بنابراین شاید این دلیل، برای توجه بیشتر به این رشته کافی باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر این‌که با گذشت زمان تغییرات زیادی در روش‌های درمانی بخصوص جراحی‌های چشم‌پزشکی ایجاد شده است، تصریح کرد: اکنون استفاده از بسیاری از تکنیک‌ها و فناوری‌ها مانند فناوری مافوق صوت (Ultrasound) که از فناوری‌های مدرن به شمار می‌رود، سابقه طولانی در حوزه چشم‌پزشکی دارد و شاید بتوان این فناوری را بخشی از تاریخ چشم‌پزشکی محسوب کرد.  استفاده از اسکن هسته‌ای با مواد رادیولوژی روش چندان جدیدی در این رشته نیست.

وی خاطرنشان کرد: لنزهای داخل چشمی به عنوان یکی از ابزارهای بسیار مدرن در جراحی آب مروارید به کار می‌رود تا مشکل دوره پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که پس از جراحی آب مروارید  برای بدست آوردن بینایی باید از عینک‌های معروف به تهاستکانی یا عینکهای ضخیم استفاده می‌کردند، برطرف شود. اما از چند دهه گذشته این عینک‌ها جای خود را به لنز و عدسی‌های داخل چشمی داده‌اند که در چشم بیمار کاشته می‌شود.

دکتر ملک‌مدنی ادامه داد: اکنون در این روش از یک تکنیک بسیار پیشرفته در تولید مواد سازگاربا بدن انسان استفاده می‌شود. همچنین در چند دهه اخیر این لنزها به اندازه‌ای کوچک شده‌اند که با برش میلی‌متری وارد چشم می‌شوند و این درحالی است که این لنزها در داخل چشم به ابعاد واقعی خود باز می‌گردند که گاهی  بیش از 10میلی‌متر است.

این متخصص چشم‌پزشکی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته برای درمان آب مروارید، چشم بیمار باید به نسبت طولانی‌تر از محیط کره‌ای چشم، بریده و سپس با نخ بخیه دوخته می‌شد اما اکنون به کمک دانش و فناوری این کار، برش‌های بدون بخیه و یا برش‌های میلی‌متری برای انجام جراحی امکان‌پذیر شده است. از همین برش میکروسکوپی و توسط ابزارهای پیشرفته، لنز عدسی چشمی وارد چشم می‌شود.

وی ورود دانش لیزر به رشته چشم‌پزشکی را سال‌ها زودتر از دیگر رشتهها عنوان کرد و افزود: اکنون در دهه سوم استفاده درمانی از فناوری لیزر در چشم‌پزشکی هستیم که برای جراحی‌های عیوب انکساری که در بین مردم به لیزیک و لایزیک مشهور است کاربرد دارد؛ شاید در گذشته این یک رویا بود که  بیمار بتواند با یک جراحی چند دقیقه‌ای و با دوره نقاهت چند ساعته از دست عینک خلاص شده و دنیای بدون عینک را تجربه کند اما اکنون به لطف فناوری این رویا محقق شده است. بنابراین باید گفت این اتفاق دستاورد کوچکی نیست و همه این پیشرفت‌ها به لطف دانش و فناوری پدید آمده است.

دکتر ملک‌مدنی با تأکید بر این‌که خوشبختانه ایران از نظر دانش چشم‌پزشکی جایگاه بالایی دارد، گفت: چشم‌پزشکان باتجربه در کشور درگذشته و حال کم نبودند و در دوره‌های مختلف نقاط عطفی را در این رشته رقم زده‌اند، به طوری‌که از زمان پروفسور شمس در دوره قبل از انقلاب اسلامی و استاد دکتر سجادی در دوره پس از انقلاب اسلامی، محققان و متخصصان این حوزه مسئولیت بخشی از انتقال دانش را در زمان خود برعهده داشته‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر این‌که چشم‌پزشکی ایران در هم در سطح منطقه و هم در سطح جهان جایگاه بسیار خوبی دارد، گفت: با وجود این موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها، مطمئن هستم  با فضایی که از طریق ارتباط با دنیا با تلاش مسئولان وزارت امورخارجه فراهم شده است، مسیر صعود کننده‌ای هم در پیش است.

وی افزود: در این میان نکته حائز اهمیت این است که در سال‌های گذشته آشنایی چشم‌پزشکان  با ابزارها و فناوری‌های نوین پزشکی در سخت‌ترین شرایط تحریم بوده و حتی چشم‌پزشکان ایرانی با هزینه شخصی و با سرمایه‌گذاری غیردولتی تلاش کرده‌اند با حضور در کنگره‌ها و سمینارها دانش روز دنیا فرا گیرند.

دکتر ملک‌مدنی خاطرنشان کرد: البته تاکنون بسیاری از ابزارهای چشم‌پزشکی مانند لیزر به ناحق و به دلیل ارتباط با مسائل نظامی برای ایران در تحریم بوده‌اند که هیچ ارتباط منطقی بین این دو وجود ندارد. اگرچه زمانی استفاده از لیزر به درمان عیوب انکساری و انجام اعمال لیزیک محدود بود اما اکنون از این دانش برای انجام برش‌ها و جراحی‌های مدرن و پیشرفته مانند جراحی برای  درمان آب مروارید استفاده می‌شود به طوری که اکنون دانش لیزر برای برداشتن فلپ‌های قرنیه به کمک چشم پزشکان آمده است.

وی در ادامه تأکید کرد: اکنون برخی دستگاه‌های مورد نیاز در چشم‌پزشکی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ساخته می‌شود که این شرکت‌ها نسبت به سایر رشته‌ها پیشتاز هستند که برخی از آنها دستاوردهای جدیدی هم دارند.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا