چالش های تعمیر فضاپیمای آرتمیس توسط ناسا

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا ساعاتی پیش در بیانیه ‌ای گفت که تکنسین‌ های این سازمان طرح ‌هایی را برای جایگزینی بخش دارای نقص فنی این سیستم با عنوان بخش قطع سریع بین خط تغذیه هیدروژن مایع و مرحله اصلی SLS آماده کرده و در حال اجرای آن هستند. به این ترتیب به جای منتقل کردن این فضاپیما به ساختمان مونتاژ  در مرکز فضایی کندی، تعمییرات بسیار سریع تر و  روی پد انجام می شود.

اصلی ترین مشکل در فضاپیمای فوق، نشت هیدروژن مایع در حین سوخت‌ گیری بود. چندین تلاش برای برقراری مجدد قطع اتصال سریع، با گرم کردن و سپس سرد کردن آن و با اعمال فشار گاز هلیوم بر روی اتصال، نتوانست نشت را متوقف کند و ناسا تلاش پرتاب آرتمیس ۱ را سه ساعت قبل از باز شدن پنجره پرتاب، متوقف کرد.

مقامات ناسا در یک جلسه توجیهی پس از لغو عملیات فوق گفتند که در حال بررسی گزینه‌ هایی برای تعمیر سیستم قطع سریع Launch Complex 39B هستند تا نیاز به بازگرداندن فضاپیما به آشیانه وجود نداشته باشد. مایک سارافین، مدیر مأموریت آرتمیس، در این رابطه گفت که ماندن فضاپیما در این سکو دارای مزایا و معایب مخاص خود است.

مهمترین چالش ما زمانی است که هوا بارانی شده و خطر رعد و برق وجود داشته باشد.  به همین دلیل قبل از شروع عملیات تعمییر، تکنسین ها یک محفظه در اطراف رابط قرار می دهند تا از این قطعه  در برابر آب و هوا و سایر شرایط محیطی محافظت کنند. هنوز مشخص نیست که این عملیات تعمییراتی چقدر طول خواهد کشید.

به گزارش سیناپرس، مهمترین مزیت باقی ماندن فضاپیما روی سکوی پرتاب این است که مهندسان ناسا می توانند اتصالات را با استفاده از هیدروژن مایع آزمایش کنند که این کار در آشیانه امکان پذیر نیست. 

سارافین در ادامه توضیحاتش گفت: اگر ناسا تصمیم بگیرد که به آشیانه برگردیم، با توجه به این که فلوریدا وارد اوج فصل طوفان می شود، عملیات پرتاب با چند هفته تاخیر مواجه می شود. این امر پرتاب را حداقل به دوره بعدی پرتاب، که از ۱۷ تا ۳۱ اکتبر (۲۵ مهر تا ۹ آبان) ادامه خواهد داشت، موکول می کند.

مترجم: جاوید خیرخواه
منبع: spacenews
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا