نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تائید استفاده از نخستین واکسن کرونای بدون سوزن

به گزارش سیناپرس، شرکت دارویی و واکسن سازی CanSino در چین طی اطلاعیه ای اعلام کرد که واکسن استنشاقی جدید ساخته است که تنها با یک نفس کشیدن می تواند  ایمنی قوی در برابر کرونا ایجاد کند.

گفتنی است مراکز بهداشتی چین استفاده از این واکسن را برای مصرف به عنوان دوز تقویت کننده تأیید کرده و آن را به اولین جایگزین برای واکسن های تزریقی مورد استفاده در طول همه گیری تبدیل کردند.

واکسن استنشاقی فوق، حاوی همان موادی است که در واکسن های چینی استفاده می شود، اما یک دستگاه نبولایزر آن را از مایع به اسپری آئروسل تبدیل می کند.

گفتنی است از نظر فنی این واکسن مشابه واکسن‌ های کووید مورد استفاده در ایالات متحده بوده و حاوی قطعاتی از مواد ژنتیکی است تا بدن بتواند ویروس را تشخیص دهد.

در حالی که واکسن‌های مدرنا و فایزر این مواد ژنتیکی را مستقیماً مورد استفاده قرار داده اند، واکسن CanSino از نسخه بی ‌ضرر ویروس سرماخوردگی برای انتقال اطلاعات ویروس کرونا استفاده می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس داده های گزارش شده توسط سازمان بهداشت جهانی، واکسن تک دوز CanSino حدود ۹۲ درصد در پیشگیری از بیماری شدید ناشی از کووید ۱۹ موفق بوده و حدود ۵۸ درصد در پیشگیری از بیماری به طور کامل مؤثر است.

آزمایشات بالینی نشان داد که این واکسن استنشاقی تقریباً به اندازه واکسن تزریقی دو دوزی که به طور گسترده در آسیا و خارج از آن استفاده می شود مؤثر است.
علاوه بر موارد فوق، گفته می شود که واکسن بینی جدید چین ممکن است محافظتی در پوشش بینی و راه های هوایی فوقانی را تقویت کند، جایی که ویروس معمولاً از آن وارد بدن می شود.

گفتنی است واکسن های استنشاقی یک جایگزین بدون سوزن برای کودکان و بزرگسالان به طور یکسان ارائه می کنند، اما شواهد مربوط به فصول گذشته آنفولانزا نشان داده است که این واکسن ها همیشه به همان سطح کارایی واکسن های تزریقی نمی رسد.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر هنوز مشخص نیست که این واکسن جدید چینی تا چه حد قادر به ایجاد محافظت لازم و کافی در برابر ویروس بوده و آیا می تواند مجوزهای لازم را در سایر کشورها دریافت کند یا خیر؟

مترجم: فاطمه کردی
منبع: sciencealert
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل