آثار باستانی سوریه به ترکیه قاچاق می شود

به گزارش سیناپرس، اولگ اگوروف معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در کشور سوریه اعلام کرد: گروه‌های تروریستی با استفاده از تجهیزات و مواد منفجره مدرن و سنگین، در حال انجام کاوش ‌های باستان ‌شناسی در جستجوی آثار تاریخی، عتیقه جات و آثار معماری و تاریخی و اشیا باستانی در نزدیکی عفرین هستند که تحت اشغال ترکیه است. 

عفرین از شهرهای کردنشین استان حلب در کشور سوریه است که اکنون توسط ترکیه اشغال شده و این کشور کنترل آن را بر عهده دارد. 

وی در ادامه توضیحات خود افزود: این آثار باستانی به ترکیه فرستاده می شود تا بعداً در بازار سیاه به فروش برسد.

به گفته این مقام نظامی روس، در طول جنگ علیه سوریه، بسیاری از باستان ‌شناسان آمریکایی و ترکیه ‌ای با گروه‌های تروریستی در غارت و چپاول میراث باستانی سوریه و نابودی خرابکاری در اماکن تاریخی همکاری کردند. این جنایت دیگری علیه مردم سوریه و تاریخ و تمدن سوریه است.

بر اساس آمار موجود، نیروی هوایی ترکیه تاکنون صدها منطقه را در عفرین بمباران کرده واداره کل آثار باستانی سوریه و دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش دادند که گلوله ‌باران ترکیه به‌ طور جدی به معبد قدیمی عین دره در عفرین آسیب رسانده ‌است. دولت سوریه خواستار فشار بین‌المللی بر ترکیه برای جلوگیری از هدف قرار دادن مکان‌ های باستانی و فرهنگی شد.

به گزارش سیناپرس، این موضوع در حالی است که جنگ های طولانی داخلی و خارجی طی سال های گذشته به آثار باستانی سوریه آسیب های زیادی وارد کرده و پیش از این نیز شاهد تخرزیب عامدانه بسیاری از آثار تاریخی این کشور توسط نیروهای داعش بودیم.

سوریه یک کشور باستان محسوب می شود که در آن آثار متعددی از دوران پیش از تاریخ، مپراتوری های ایران و روم و تمدن دوره اسلامی وجود دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع:  syrianobserver
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا