نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مشاهده مغز بدون آسیب به جمجمه

به گزارش سیناپرس، مشاهده مغز بدون ایجاد شکاف در جمجمه، یک فناوری نوظهور برای افرادی است که در حال مطالعه بیماری های مختلف مرتبط با مغز هستند. فناوری فعلی در حال پیشرفت است، اما مسائلی مربوط به نفوذ نور، کیفیت تصویربرداری محدود، و عمق قشر، به طور قابل توجهی از پیشرفت آن جلوگیری می کند. این امر منجر به استفاده فعلی از "پنجره های جمجمه" شده است.

پنجره شیشه ای جمجمه باز و پنجره جمجمه نازک از پرکاربرد ترین تکنیک های پنجره جمجمه، هستند. پنجره شیشه ای جمجمه باز، نیاز به برداشتن بخشی از جمجمه و پوشاندن مغز با یک اسلاید شیشه ای شفاف دارد.

پنجره نازک جمجمه شامل ساییدن بخشی از جمجمه است تا اجازه نفوذ نور را بدهد. پنجره‌ های جمجمه مبتنی بر عوامل شیمیایی، که قادر به شفاف ‌تر کردن جمجمه در برابر نور هستند، نیز در سال‌ های اخیر ایجاد شده ‌اند.

هیچ یک از این تکنیک های پنجره جمجمه، برای مشاهده مداوم برخی از مدل های بیماری حاد مغزی با وضوح بالا در مقیاس بزرگ، کافی نیست.به گزارش سیناپرس، به ویژه برای آسیب تروماتیک مغزی حاد (TBI) که حدود 69 میلیون فرد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. نیروهای خارجی منجر به ایجاد TBI شده و باعث ایجاد یک سری اختلالات مغزی می شوند.

بنابراین، توسعه یک تکنیک پنجره جمجمه که بتواند تمام الزامات را برآورده کند و در عین حال برای مطالعات مفید باشد، بسیار مهم است.

تیمی از دانشمندان دانشگاه علم و فناوری هواجونگ، در مقاله اخیر خود با عنوان«تکنیک TIS (Through-Intact-Skull) برای مشاهده ساختار و عملکرد قشر مغز در موش ها بدون آسیب به جمجمه»، یک تکنیک جدید و منحصر به فرد را نشان داده است که پتانسیل نجات جان افراد را دارد.

محققان، یک پنجره پاکسازی نوری جمجمه به نام پنجره TIS ایجاد کرده اند. از این طریق، برای انجام آزمایش ‌های خود بر روی موش‌ ها، دیگر نیازی به برداشتن هیچ تکه ‌ای از جمجمه حیوانات نداشتند.به گزارش سیناپرس،  محققان یک میدان دید دوطرفه برای ردیابی پاسخ ایمنی به TBI حاد، در سطح وضوح تک سلولی به دست آوردند.

محققان ویژگی های پنجره TIS را ارزیابی کرده و عمق تصویربرداری 900 میکرومتری، توانایی تفکیک ستون فقرات دندریت و قابلیت مشاهده طولانی به مدت چند هفته را نشان داده اند.به گزارش سینا،  پنجره TIS بدون نیاز به جمجمه بری، نسبت به بسیاری از تکنیک های موجود برتری دارد. این دستگاه، مشاهده مداوم قشر مغز با وضوح بالا و در مقیاس سانتی متر، با حداقل تأثیر بر محیط مغز، را ممکن می سازد.

محققان اظهار داشته اند، فناوری جدید پتانسیل بالایی برای استفاده در تحقیقات فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی در علم مغز دارد.یافته های تحقیقاتی در مجله eLight منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل