بیماران به کمک فناوری، زندگی عادی را تجربه می‌کنند

دکتر ابراهیم رزم‌پا متخصص گوش، حلق و بینی وعضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با سیناپرس با تأکید براین‌که کاربرد فناوری‌های نوین، رشته گوش، حلق و بینی را متحول کرده‌است و هر سال شاهد ارتقای فناوری‌ها در این حوزه هستیم، گفت: یکی فناوری‌های کاربردی، لیزر است که نه تنها رشته تخصصی گوش، حلق و بینی ، بلکه دیگر رشته‌ها از جراحی زنان و زایمان تا درمان بیماری‌های چشم را نیز متحول کرده است. هر سال مدل‌های جدیدتری از این فناوری وارد بازار می‌شود و فناوری‎‌های پیشرفته امکانات فراوانی در اختیار پزشکان قرار می‌دهد.

وی درباره کاربرد فناوری لیزر در درمان بیماری‌های گوش، حلق و بینی افزود: برای مثال در بیماری‎هایی مانند ضایعات خوش خیم حنجره، درمان انتخابی، استفاده از لیزر است چراکه این نقطه از بدن براحتی قابل دسترس نیست بنابراین ضایعات پلیپ و ندول براحتی  با فناوری لیزر قابل درمان است. البته از فناوری لیزر برای درمان دیگر بیماری‌های گوش، حلق و بینی نیز استفاده می‌شود.

دکتر رزم‌پا یکی از فناوری‌های کاربردی در درمان بیماری‌های گوش، حلق و بینی را دستگاه رادیوفرکانسی(RF) معرفی کرد و افزود: این فناوری در مقایسه با لیزر با عوارض و خطرات کمتری همراه است و قیمت مناسب‌تری دارد. برخی از انواع دستگاه‌های رادیوفرکانسی در ایران مونتاژ می‌شود و می توان از آنها در درمان ضایعات خوش خیم سر و صورت و همچنین ضایعاتی مانند چسبندگی بینی  استفاده کرد.

وی با بیان این‌که آندوسکوپی بینی و سینوس یکی دیگر از فناوری‌های کاربردی در رشته گوش، حلق و بینی محسوب می‌شود که توانسته تحول بزرگی در درمان این بیماری ایجاد کند، تصریح کرد: درگذشته در جراحی‌های گوش، حلق و بینی باید در محل مورد نظر برش ایجاد می‌شد. همچنین دستکاری‌های زیادی روی بیماران انجام می‌شد اما از طریق آندوسکوپی بینی و سینوس بدون هیچ برشی، بیمار درمان می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی خاطرنشان کرد: تحولی که توسط آندوسکوپی در حوزه جراحی بینی و سینوس‌ها ایجاد شده ، بسیار شگرف و قابل‌توجه است و اکنون تومورهایی که در نقاط غیرقابل دسترس مانند قاعده جمجمه وجود دارد،  از طریق بینی و به وسیله آندوسکوپی قابل دسترسی است. بنابراین بدون این‌که از نظر ظاهری تغییرات خاصی در چهره بیمار به وجود آید درمان انجام می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران فناوری کاشت حلزون را یکی از فناوری‌های نوین کاربردی در رشته گوش، حلق و بینی معرفی کرد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران در استفاده از این روش نوین درمانی در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها سابقه بیشتری دارند، اما اکنون در همه دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور متخصصان با تجربه این فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و افرادی که دچار ناشنوایی کامل هستند با بهره گیری از این فناوری می‌توانند براحتی بشنوند.

وی درباره سهم ایران در طراحی و تولید فناوری‌های نوین در حوزه گوش، حلق و بینی گفت: محققان کشور موفق به تولید و طراحی برخی از انواع دستگاه‌های لیزر و رادیوفرکانسی شده‌اند. اما متأسفانه فناوری کاشت حلزون به خارج از کشور وابسته است. البته با توجه به تخصص و مهارتی که در مهندسان ایرانی وجود دارد امیدواریم در چند سال آینده کشور از این نظر خودکفا شده  و نیاز به واردات تجهیزات برطرف شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر این‌که ورود فناوری‌های نوین به عرصه پزشکی تحولات بسیار اساسی را به دنبال داشته است، تصریح کرد: همزمان با ورود این فناوری‌ها بسیاری از اعمال جراحی تسهیل شده و بسیاری از درمان‌ها که با تکنیک‌های قدیمی قابل انجام نبود امکان‌پذیر شده است. در این راستا حوزه تشخیص و درمان بیماری‌های گوش، حلق و بینی در سال‌های گذشته از نظر کاهش زمان اعمال جراحی، طول درمان، دقت و دسترسی به نقاط حساس بدن تحولات بسیار اساسی را پشت سر گذاشته است.

وی با تشریح وضع پیشرفت‌های رشته گوش، حلق و بینی در  ایران در میان کشورهای منطقه گفت: به طور کلی علم پزشکی از روش‌های جراحی تا تکنیک و مهارت پزشکان کشورهای منطقه با ایران قابل رقابت نیست  و حتی در بسیاری از موارد جراحی‌هایی در سطح آمریکا و اروپا در کشور انجام می‌شود. در رشته‌های زیبایی، ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا پیشرو بوده است. اگرچه متأسفانه در زمینه طراحی و تولید ابزارهای تشخیصی و درمانی کشورهای آمریکایی و اروپایی به مراتب وضع بهتری  دارند. چنانچه ما بتوانیم در تولید تجهیزات قدم برداریم قطعا پیشرفت‌های این حوزه دو چندان خواهد بود.

وی برگزاری کنگره بین‌المللی راینولوژی، جراحی پلاستیک بینی و صورت را یکی از روش‌های معرفی فناوری‌های نوین به پزشکان گوش، حلق و بینی  عنوان کرد و گفت: پنجمین کنگره بین‌المللی دوسالانه راینولوژی، جراحی پلاستیک بینی و صورت روزهای 22 تا 24 مهرماه با حضور دانشمندان و جراحان برجسته گوش، حلق و بینی از آمریکا و اروپا در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

وی افزود: در همه کنگره‌های گذشته یکی از اهداف ما معرفی جدیدترین تکنیک‌ها و فناوری‌ها به پزشکان بوده است. در پنجمین کنگره نیز یکی از جدیدترین روش‌های درمان آلرژی ارائه خواهد شد و درکنار آن نمایشگاهی از تجهیزات پزشکی با حضور 40 تا 50 شرکت ایرانی و نمایندگان شرکت‌های خارجی برگزار می‌شود.

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا