نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حرف پیشگوها و فالگیرها روی مردان موثرتر است

به گزارش سیناپرس، در یک سلسله مطالعه جدید، محققان دانشگاه اراسموس روتردام هلند نشان داده اند مردانی که با نتیجه مثبتی از سوی پیشگوها یا فالگیرها مواجه می شوند، تمایل بیشتری به ریسک مالی بر اساس آن دارند. اما این اتفاق به طور قابل توجهی کمتر برای زنان رخ می دهد.

باورها و رفتارهای خرافی در سراسر جهان رایج هستند و این روزها تحقیقات محدود اما رو به رشدی برای بهبود درک علمی ما از خرافات در جریان است. به عنوان مثال، شواهد نشان می دهند که خرافات می تواند به مبارزه با احساس عدم اطمینان کمک کند و مناسک خرافی می توانند عملکرد افراد را در انجام وظایف با افزایش اعتماد به نفس در آن ها افزایش دهند. 

در این میان، فال گیری هم یک شکل رایج از خرافات است، اما تاکنون مطالعات کمی چگونگی تاثیر آن بر رفتار افراد را بررسی کرده اند.به گزارش سیناپرس، برای درک بهتر رابطه بین پاسخ فالگیرها و رفتارهای بعدی افراد، محققان دو آزمایش آنلاین را انجام داده اند که در مجموع 693 شرکت‌کننده را شامل می‌شد.

این آزمایش‌ها نشان دادند: شرکت‌کنندگانی که دارای فال اصطلاحا مثبت بودند، تمایل بیشتری به پذیرش ریسک‌های مالی داشتند و این موضوع به‌ویژه در شرکت‌کنندگان مرد نمود بیشتری داشته است. 

اکثر شرکت‌کنندگان در آزمایش های انجام شده، خود را غیرباورمند به خرافات نشان می دادند، اما نتایج بررسی ها حاکی از آن بود که فال مثبت بر رفتارهای آن ها تأثیر گذاشته است.به گزارش سیناپرس، این امر، مطابق با تحقیقات قبلی است که نشان می دهند افراد حتی اگر ادعا کنند خرافی نیستند، باز هم ممکن است بر اساس خرافات عمل می کنند. 

گفتنی است این یافته ها که اطلاعات جالبی را در خصوص تفکرات خرافی انسان و نحوه عملکرد او در برابر چنین جریاناتی را نشان می دهند، در در مجله دسترسی آزاد و بسیار معتبر PLOS ONE منتشر شده اند.

ترجمه: ندا جوادهراتی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل