ابداعی جدید برای کوچک شدن دستگاه های MRI

به گزارش سیناپرس، تشدید مغناطیسی هسته ای یا به اختصار، NMR یک ابزار تحلیلی با طیف گسترده ای از کاربردها، از جمله تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI است که برای اهداف تشخیصی در پزشکی استفاده می شود. با این حال، سیستم NMR اغلب نیاز به میدان های مغناطیسی قدرتمند و بزرگی دارد که دامنه استفاده از آن را محدود می کند. 

اما حالا محققانی از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینز و موسسه هلمهولتز ماینز آلمان راه‌های بالقوه جدیدی را برای کاهش اندازه دستگاه‌های مربوطه و همچنین کاهش خطرات احتمالی آن ها از طریق حذف نیاز به میدان‌های مغناطیسی قوی کشف کرده‌اند. این امر با ترکیب NMR دارای میدان صفر یا بسیار کم با تکنیکی به نام هایپرپلاریزاسیون ویژه به دست آمده است. 

به گفته مجریان پژوهش، این روش جدید و هیجان انگیز مبتنی بر یک مفهوم نوآورانه است و علاوه بر آن که طیف وسیعی از فرصت ها را پیش روی ما نمایان می سازد، بر معایب سیستم های قبلی نیز غلبه می کند.

نسل فعلی دستگاه های NMR به دلیل آهنرباهایشان، بسیار سنگین و البته گران هستند. یکی دیگر از عوامل پیچیده این دستگاه ها، کمبود هلیوم مایع است که به عنوان خنک کننده در آن ها استفاده می شود. به گزارش سیناپرس، اما محققان در ابداع جدید در صدد آن هستند که با تکنیک های جدید خود، به تدریج NMR را به سمت وضعیت کاملاً عاری از آهنربا حرکت دهند.

به گزارش سیناپرس، مزیت دیگر این سیستم های جدید نسبت به NMR با میدان بالا، آن است که سیگنال های آن ها را می توان به راحتی در حضور مواد رسانا مانند فلزات نیز تشخیص داد. 

به گفته آن ها، سیستم هایپرپلاریزاسیون توسعه دستگاه‌های فشرده و قابل حملی که می‌توانند برای تجزیه و تحلیل مایعاتی مانند خون و ادرار مورد استفاده قرار گیرند نیز امکان پذیر خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس، این اطلاعات جالب توجه را دانشگاه ماینز آلمان منتشر کرده است.

ترجمه: رها امیدوار
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا