نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جمهوری اسلامی در حوزه علوم از اعماق دریا تا فضا حضوری معنادار دارد

به گزارش ایرنا، سردار محمد اسلامی که چهارشنبه شب دربرنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما شرکت کرده بود به بررسی پیامدهای موفقیت آمیز ماهواره فجر پرداخت.

وی افزود: با اتکا به توان داخلی در حال حاضر در تکنولوژی دریا که جزء پیچیده ترین تکنولوژیها است توانسته ایم مدارج پیشرفت را طی کنیم و همچنین در ساخت پهپاد بدون اغراق جزء کشورهای پیشرفته در جهان هستیم.

وی در تشریح روند طراحی و ساخت ماهواره فجر گفت: ما از شروع برنامه فضایی ابتدا نخستین ماهواره را به نام امید تعریف کردیم و به دنبال آن هستیم که در آینده ماهواره صنعتی جمهوری اسلامی ایران را در فضا قرار دهیم. 

سردار اسلامی با بیان اینکه ماهواره فجر با پیام لبیک یا محمد رسول الله (ص) در مدار زمین قرار گرفت، گفت: در مرحله بعدی و با قرار گرفتن ماهواره مخابراتی امکان ارایه سرویس خواهیم داشت.

معاون وزیر دفاع اعزام انسان به فضا و داشتن ایستگاه فضایی را یکی از برنامه های جامع جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت این موضوع در برنامه 10 ساله دوم فضایی کشور تعریف شده است.

وی گفت: قرار دادن ماهوراه های زمین آهنگ که توانایی ارسال صوت، دیتا و تصویر داشته باشند از اولویت های جمهوری اسلامی ایران دراین حوزه است.

وی پیشرفت علوم فضایی با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته را بالای 75 درصد اعلام کرد و افزود: به دنبال عبور از مرحله تحقیقاتی و قرار دادن ماهواره مخابراتی در مدار هسیتم.

معاون وزیر دفاع گفت: در سال 95 باید ماهواره عملیاتی جمهوری اسلامی در مدار زمین قرار گیرد و همچنین ایستگاه زمینی ، فرماندهی کنترل، برداشت تکمیل سایت و پایگاه فضایی امام خمینی (ره) به بهره برداری می رسد. 

سردار اسلامی با اشاره به هدف طراحی و ماموریت این ماهواره گفت: سرآغاز فعالیت فضایی جمهوری اسلامی ماهواره امید و پس از آن ماهواره نوید بود که هر کدام بخشی از توانایی های کشورمان را به رخ کشید و اکنون در ماهواره فجر به مرحله ای رسیده ایم که لوازم صنعتی را به فضا پرتاب کرده و در مسیر رو به پیشرفت در حال حرکت هستیم.

وی با اشاره به سرفصل های لازم در این زمینه گفت: این سرفصل ها در زمینه ایستگاه های کنترل، سامانه فضایی، ماهواره، ایستگاه فضایی و سامانه پرتاب است که همگی فناوری های گوناگونی را می طلبد مانند فناوری زمین که باید بتوانیم از خروجی ها اطمینان لازم را حاصل کنیم.

وی اضافه کرد: بنابراین فرآیند تحقیقاتی را تعبیه کردیم تا رخدادها و عکس العمل ها را بررسی کنیم و در نهایت به قابلیت اطمینان برسیم که این امر نیز سال ها زمان خواهد برد. 

معاون وزیر دفاع تاکید کرد: اکنون در مرحله گذر از فاز تحقیقاتی به فاز صنعتی شدن ماهواره ها هستیم که ماهواره فجر را می توان قرار گرفتن جمهوری اسلامی در کلوپ فضایی به شمار آورد.

سردار اسلامی در تشریح روند فعالیت های ماهواره ای اظهار داشت: ما در نخستین فعالیت هایمان یک ماهواره آزمایشی در حداکثر 25 کیلو را طراحی کردیم که توانستیم آن را به 50 کیلوگرم افزایش دهیم و اکنون در ماهواره فجر آن را به فضا فرستادیم و ما امروز در مرحله تحقیقات در جای خوبی ایستاده ایم. 

وی در تشریح ماموریت ماهواره فجر گفت: ماهواره فجر یک ماهواره سنجش از دور است که دو نوع دوربین روی آن نصب شده، دوربین اول با قدرت تفکیک 50 متر که سیاه و سفید است و دوربین دوم که قدرت تفکیک 100 متر که رنگی است و امیدواریم با تثبیت شدن آن بتوانیم تحقیقات لازم را انجام داده و وارد فاز صنعتی شویم. 

معاون وزیردفاع با بیان اینکه توان به کارگرفته درساخت این ماهواره صد در صد بومی است، گفت: با توجه به پیشرفت های حاصل شده ناکارآمدی تحریم ها به خوبی قابل مشاهده است .

وی ادامه داد: واژه تحریم به این معنی است که همه ناتوان کننده های ممکن در راه پیشرفت یک کشور به کار گرفته شود، اما متخصصان ما با سرلوحه قرار دادن شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی توانستند تحریم ها را کنار زده و روی پای خود بایستند. 

سردار اسلامی ادامه داد: امروز شبکه علمی کشور جزء لاینفک ظرفیت های وزارت دفاع در ساخت، تولید و تحلیل پروژه ها به شمار می رود و تمام فعالیت های در حال انجام، نتیجه توان دانشمندان کشورمان است .

وی گفت: در حال حاضر در وزارت دفاع بیش از یک هزار محصول پیشرفته در حال تولید است. این موفقیت ها از آنجا حائز اهمیت است که در کشورهای غربی ساخت هر کدام از این تولیدات به صورت جدا و در کشورهای مختلف صورت می گیرد اما در ایران تمامی تولیدات به صورت متمرکز و بدون استفاه از توان سایر کشورها است .

سردار اسلامی به پیشرفت های کشورمان در حوزه پدافند هوایی اشاره کرد و گفت: با توجه به استراتژی بازدارندگی جمهوری اسلامی فعالیت های گوناگونی انجام داده ایم که مهمترین آنان سامانه راداری و فناوری اطلاعاتی است که حاصل این تحقیقات گستره ای از فعالیت های تحقیقاتی در حوزه رادارهای منحصر به فرد است.

وی به حضور جمهوری اسلامی در بازارکشورهای گوناگون اشاره کرد و افزود: البته متاثر از تحریم ها در بخش صادرات با مشکلاتی مواجه هستیم که از آن جمله می توان به جلوگیری از حضور ایران در نمایشگاه های بین المللی اشاره کرد.
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل