نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

صنعت ماهیگیری متهم اصلی زباله های اقیانوسی است

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید پزوهشگران نشان می دهد تعداد کمی از کشورهای صنعتی ماهیگیری بیشترین زباله های پلاستیکی شناور را در لکه زباله اقیانوس آرام شمالی ایجاد می کنند.

لکه زباله اقیانوس آرام شمالی  توده بزرگی از پلاستیک است که در چرخش نیمه گرمسیری اقیانوس آرام شمالی (سیستمی از جریان های اقیانوسی) شناور است. مطالعات اکتشافی قبلی پیشنهاد کرده‌ اند که تورهای ماهیگیری، طناب ‌ها و قطعات پلاستیکی بزرگ‌ تر ممکن است تا سه چهارم اشیاء موجود در این لکه زباله را تشکیل دهند.

طی این مطالعه، لورن لبرتون (Laurent Lebreton) و همکارانش ۵۷۳ کیلوگرم زباله شامل ۶۰۹۳ مورد زباله بزرگتر از 5۵ سانتی متر را که از چرخش نیمه گرمسیری اقیانوس آرام شمالی در طی یک سفر بین ژوئن و نوامبر ۲۰۱۹ جمع آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

گفتنی است زباله های فوق از عرض های جغرافیایی بین 33.0 تا 35.1 درجه شمالی و 143.0 و 145.6 درجه غربی جمع آوری شدند. به گزارش سیناپرس،کلیه این قطعات زباله پلاستیکی برای شواهد کشور مبداشان، مانند زبان، نام شرکت یا آرم، بررسی شدند. محققان همچنین با استفاده از نوعی مدل‌ سازی، مشخص کردند که چگونه زباله‌ های پلاستیکی ممکن است با استفاده از جریان ها آبی اقیانوس وارد بخش های دیگر شوند.

به گزارش سیناپرس، اگرچه ۳۳٪ از زباله ها شامل قطعات غیرقابل شناسایی بودند، اما دومین دسته بزرگ اشیاء (۲۶٪) تجهیزات ماهیگیری مانند جعبه ماهی، فاصله دهنده صدف و تله مارماهی بودند.

در این میان اشیا شناور  پلاستیکی، ۲۱ درصد از کل جرم زباله ها را تشکیل می دادند. نویسندگان این تحقیق جدید گزارش می دهند که برای ۲۳۲ شی پلاستیکی که منشاء آن قابل شناسایی است، 33.6٪  از ژاپن، 32.3٪ از چین، و 9.9٪  از کره جنوبی بودند.

در رده های بعدی کشورهای تولید کننده زباله اقیانوسی، ایالات متحده آمریکا  با تولید  6.5٪  دیگر از این اشیاء قرار داشته و  5.6٪  از تایوان، و 7.3٪ از کانادا منشا گرفته اند. به گزارش سیناپرس،  نویسندگان گزارش می ‌دهند که طبق مدل‌ های آن ها، زباله‌ های پلاستیکی در اقیانوس آرام بیش از ده برابر بیشتر از فعالیت‌ های ماهیگیری منشأ می‌گیرد تا فعالیت‌ های زمینی. آن ها خاطر نشان می کنند که اکثر کشورهای شناسایی شده که در تولید زباله های پلاستیکی مشارکت دارند، ماهیگیری صنعتی کرده اند.

به گفته نویسندگان، این یافته ها نیاز به شفافیت صنعت ماهیگیری و تقویت همکاری بین کشورها برای تنظیم مدیریت پسماند در کشتی های ماهیگیری و نظارت بر ادوات ماهیگیری رها شده در اقیانوس ها را برجسته می کند.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Scientific Report منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل