نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف عاج نوعی فیل منقرض شده

به گزارش سیناپرس، روز چهارشنبه تیمی از باستان شناسان اعلام کردند که تکه ای از یک عاج باستانی را کشف کرده اند که متعلق به یک فیل منقرض شده بود که صدها هزار سال پیش در زمین پرسه می زد.

دانشمندان این عاج ۸ فوتی را در نزدیکی کیبوتز روادیم در جنوب فلسطین اشغالی پیدا کردند. این یافته جدید، می نور جدیدی به زندگی در دوران ماقبل تاریخ می تاباند.
در حال حاضر تیمی از باستان شناسان، دیرینه شناسان و محافظان اداره آثار باستانی رژیم اشغالگر قدس، دانشگاه تل آویو و دانشگاه بن گوریون در پروژه کاوش مشارکت دارند.

ایتان مور، زیست شناس این تیم مطالعاتی که برای اولین بار فسیل را پیدا کرد، درباره موضوع فوق می گوید: در کمال تعجب، چیزی را دیدم که شبیه استخوان حیوان بزرگی بود که از زمین بیرون می زد. وقتی با دقت بیشتری نگاه کردم، متوجه شدم که  این یک عاج و در واقع به طور دقیق عاج راست نوعی فیل است که  تقریباً نیم میلیون سال پیش قبل از انقراض در اروپا و غرب آسیا پرسه می زد.

به گفته سرپرست این تیم پژوهشی، ما بر اساس کاوش ‌های باستان ‌شناسی قبلی ‌مان در این منطقه، می ‌دانستیم که این محوطه در اواخر دوره پارینه سنگی تحتانی مورد استفاده بوده است، زیرا ابزارهای سنگی و سنگ چخماق و همچنین بقایای استخوان حیوانات مختلفی در این سایت بازیابی شده است. اما یافتن این عاج فیل کامل نیم میلیون ساله در چنین شرایط خوبی ، موضوع بسیار مهمی محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس،  این بزرگترین عاج فسیلی کاملی است که تاکنون در یک مکان ماقبل تاریخ خاورمیانه و اروپا یافت شده است.

دانشمندان می گویند:این گونه از فیل ها که اندازه بسیار بزرگی داشتند برای اولین بار حدود ۸۰۰ هزار سال پیش ظاهر شده و حدود ۴۰۰ هزار سال پیش منقرض شدند.

لی پری گال، باستان شناس این تیم مطالعاتی نیز اعلام کرد: این فیل بزرگتر از فیل آفریقایی امروزی بود و پیش از این عاج های دیگر متعلق به این گونه فیل در بریتانیا، یونان، آلمان، ایتالیا و اسپانیا یافت شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: upi
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل