نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اجداد پستانداران جوانمرگ می شدند

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید که تاریخچه منحصر به فرد زندگی پستانداران اولیه دوره  ماقبل تاریخ را برجسته می کند، به توضیح چگونگی سیطره پستانداران بر زمین پس از انقراض دایناسورها کمک می کند.

بر این اساس مشخص شد پستانداران با تنوع بخشیدن و افزایش اندازه بدن خود به انقراض دایناسورها پاسخ دادند. پانتودونت ها اولین گروه شناخته شده از گیاهخواران بزرگ بودند که در این زمان ظهور کردند.

آنها به طیف وسیعی از اشکال تکامل یافتند اما در دوره ائوسن از بین رفتند و رابطه آنها با پستانداران بعدی نامشخص است. در این مطالعه، گرگوری فانستون، استیو بروسات و همکارانش از روش‌های مختلفی از جمله نقشه ‌برداری عناصر کمیاب دندانی برای روشن کردن تاریخچه زندگی یک ستاندار منقرض شده با عنوان پانتودونت ۶۲ میلیون ساله و به طور خاص گونه باتومدون پانتولامبدا (P. bathmodon) استفاده می ‌کنند.

اگرچه زمان حاملگی استنباط شده این جانوران در حدود هفت ماه بوده و با پستانداران زنده با اندازه مشابه حال حاضر مطابقت دارد، اما این موجود با سرعت بیشتری زندگی کرده و مرده است.

بررسی های انجام شده نشان می دهد بچه‌ های این گونه از پستانداران در وضعیت رشد کرده و پیشرفته به دنیا آمده و ظرف یک یا دو ماه از شیر گرفته شدند. آنها سپس قبل از ده سالگی درگذشتند.

به گزارش سیناپرس، اگرچه P. bathmodon مانند یک پستاندار امروزی تولید مثل می کرد، اما به دلیل اندازه بدن بزرگش با سرعت غیرمعمول و بسیار سریعی به سمت مرگ می رفت.

یافته‌ های این مطالعه همچنین نشان می ‌دهد که دوره‌ های طولانی ‌مدت بارداری در پستانداران ۶۲  میلیون سال پیش وجود داشته است و اندازه‌ های بزرگ ‌تر نوزاد ممکن است در افزایش سریع اندازه مشاهده شده در پستانداران اولیه نقش داشته باشد.

مترجم: فرگل غفاری
منبع: natureasia
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل