زمین در گرم ترین حالت ۷ هزار سال گذشته است

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید که آب و هوای سیبری غربی را بررسی می کند، نشان می دهد که گرم ترین تابستان کره زمین طی ۷ هزار سال پیش، امسال رخ داد.
راشیت هانتمیروف، پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی و استاد دانشگاه فدرال اورال در مورد موضوع فوق می ‌گوید: با توجه به تغییرات در مدار زمین، انتظار داشتیم که گرمایش زمین در عرض ‌های جغرافیایی زیرقطبی نیمکره شمالی طی ۸ تا ۹ هزار سال گذشته کاهشی مداوم، آهسته و تدریجی داشته باشد.

بررسی درختان در حال رشد در یامال نشان می دهد این روند خنک کننده در اواسط قرن ۱۹ متوقف شده و از این زمان درجه حرارت بسیار سریع شروع به افزایش کرده و به بالاترین مقدار در دهه های اخیر رسید.

منطقه شمال غربی سیبری طی هزاره های پیشین به آرامی در حال خنک شدن بود، اما در دهه ۱۸۰۰ یک تغییر ناگهانی در دما رخ داده و روندی که زمانی در حال خنک شدن بود، ناگهان به سمت افزایش سریع دما تغییر کرد و بالاترین دما در چند دهه اخیر رخ داد.
ردیابی الگوهای دمایی سیبری غربی نتیجه اکتشافات میدانی متعددی است که در آن نویسندگان مطالعه چوب های فسیلی را در ۴۰ سال گذشته جمع آوری کردند. محققان با استفاده از بیش از ه هزار نمونه، زمان تشکیل حلقه‌ های درختان در ۸ هزار و ۸۰۰ سال گذشته را اندازه‌ گیری کردند.

به گزارش سیناپرس، دلیل اندازه‌ گیری حلقه‌ های درختی این است که این درختان یک آینه بازتاب دهنده فسیل شده از شرایط رشد گذشته، از جمله دمای هوا است. درختان در نواحی زیرقطبی و در ارتفاعات بیشتر به تغییرات دما حساس هستند.
به گفته نویسندگان این مطالعه، دلیل گرم شدن زمین و تغییرات دما عمدتاً ناشی از فعالیت‌ های انسانی است که تغییرات آب و هوایی را تحریک می ‌کند.

گفتنی است در همین حال، تیمی بین‌المللی از پژوهشگران با استفاده از پارامتر های حلقه‌ های درختی برای بازسازی دقیق ‌تر تغییرات اقلیمی تلاش می کنند. به گزارش سیناپرس،  این تیم مطالعاتی با کمک همکارانی از سوئیس در حال روی تجزیه و تحلیل ساختارهای سلولی حلقه‌ های درختی بوده و به همراه موسسه زمین‌ شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین، قصد دارند یک بازسازی آب و هوایی بر اساس تجزیه و تحلیل اکسیژن-۱۸ انجام دهند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.