نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا در شبکه های اجتماعی مطلب منتشر می کنیم؟

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه پنسیلوانیا در مطالعات جدید خود تلاش می کنند  توضیح دهند که چرا مردم دوست دارند انواع پست ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

با توجه به یافته‌ های این مطالعه، آنچه افراد را به خواندن و سپس اشتراک‌ گذاری پست با افرادی که می ‌شناسند سوق می ‌دهد، به اصلی به نام ویروسی بودن مبتنی بر ارزش برمی‌گردد. به عبارت دیگر، افراد پست ها و سایر اطلاعاتی را که احساس می کنند مربوط به خودشان یا دنبال کنندگانشان است به اشتراک می گذارند.

مردم به دلایل مختلف وارد شبکه های اجتماعی می شوند، خواه به خاطر به روز ماندن در مورد موضوعات مورد علاقه شان، حفظ ارتباط با خانواده و دوستان یا کسب اطلاعات جدید.

پژوهشگران می‌ گویند: یافته ‌های آن ها می ‌تواند به فرمول ‌بندی بهتر پیام‌ های عمومی برای دلایل مهمی مانند حقایق در مورد تغییرات آب و هوا یا ریشه تفکرات و افسانه‌ های ضد واکسن کمک کند.

دکتر دانیل کاسمه، سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق می ‌گوید: به اشتراک‌ گذاری اطلاعات جزء حیاتی اقدام فردی و جمعی است. در آغاز همه ‌گیری، ما نیاز داشتیم به سرعت اطلاعات دقیقی در مورد آنچه در حال وقوع است، نحوه محافظت از خود و دیگران منتشر کنیم. انتشار اطلاعات در شبکه های اجتماعی می تواند برای تغییر رفتار فردی و همچنین تغییر رفتار جمعی ما از طریق تغییر درک ما از آنچه هنجای است، واقعاً تأثیرگذار باشد.

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی رفتار بیش از ۳ هزار فرد در رسانه های اجتماعی و تعداد دفعات اشتراک گذاری پست ها را مورد مطالعه قرار دادند. شرکت کنندگان چندین عنوان مقاله و پست های رسانه های اجتماعی در مورد سلامت، تغییرات آب و هوا، رای گیری و کووید ۱۹را مشاهده کردند. هر یک از شرکت‌ کنندگان یک رتبه‌ب ندی نظرسنجی را تکمیل کردند که چقدر احتمال دارد هر یک از پیام‌ ها را به اشتراک گذاشته و چقدر پست ‌ها را برای خود و افرادی که می ‌شناسند مرتبط می ‌دانند.

صرف نظر از موضوع، اگر افراد معتقد بودند: پست ‌ها و پیام‌ ها مربوط به خودشان یا دیگران است، احتمال بیشتری داشت که پست‌ ها و پیام ‌ها را به اشتراک بگذارند.

وقتی محققان از مردم خواستند توضیح دهند که چرا یک پیام به خودشان یا افرادی که می شناسند مربوط است، احتمال بیشتری داشت که بلافاصله پس از آن پست را به اشتراک بگذارند.

به گزارش سیناپرس، این یافته‌ ها می ‌تواند به بازاریابان رسانه ‌های اجتماعی کمک کند تا پیام ‌هایی را ایجاد کنند که مردم بیشتر در صفحات شخصی خود به اشتراک می ‌گذارند. یکی از راه ها، نوشتن یک پیام شخصی یا اجتماعی مرتبط بدون به خطر انداختن پیام کلیدی است. دکتر کاسمه و تیم او الگوهایی را توسعه داده اند که مردم می توانند از آنها برای شکل دادن به پیام های خود استفاده کنند.

امیلی فالک، نویسنده ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: ما چارچوب ‌های پیامی را ایجاد کردیم که می ‌توان آن را با اخبار و پست ‌های رسانه‌ های اجتماعی موجود جفت کرد. این بدان معناست که همان اعلان ‌هایی که در این مطالعه کار می ‌کردند می ‌توانند به راحتی در زمینه‌ های دیگر نیز آزمایش شوند.

گام بعدی در تحقیقات، بررسی فعالیت مغز در هنگام به اشتراک گذاری پست های رسانه های اجتماعی است. طبق کارهای قبلی، یکی از دلایلی که مردم به پست‌هایی که به نظرشان معنادار هستند توجه می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند این است که وقتی اطلاعات را با دیگران به اشتراک می‌ گذارید، بخش‌ های پاداش مغز فعال می ‌شود. این تیم با استفاده از اسکنرهای fMRI، بهتر درک می کند که مغز چگونه خود و ارتباط اجتماعی را درک می کند.

به گزارش سیناپرس، دکتر فالک در این رابطه توضیح می ‌دهد: این مطالعه مؤلفه‌ های روان‌ شناختی کلیدی را برجسته می ‌کند که افراد را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد موضوعاتی که بر سلامتی ما تأثیر می‌گذارد بر می‌انگیزد. اشتراک‌ گذاری یکی از اهرم‌های کلیدی برای تغییر هنجارهای فرهنگی و ایجاد انگیزه برای اقدام در مقیاس بزرگ‌ تر است، بنابراین بسیار مهم است که بفهمیم چه چیزی باعث وقوع آن می ‌شود.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  Journal of Experimental Psychology: General منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل