نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انتشار تصاویری شگفت انگیز از کهکشان فانتوم

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا و آژانس فضایی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که این تصاویر با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ فضایی هابل به منظور تکمیل یکدیگر و ارائه نمای جامع از کهکشان تولید شده اند.
کهکشان فانتوم، واقع در صورت فلکی حوت، تقریباً ۳۲ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و از نظر موقعیت، تقریباً  در یک خط مستقیم  و به صورت رو به رو  با زمین است.
نزدیکی و نوع قرارگیری این کهکشان همراه با بازوهای مارپیچی کاملاً مشخص آن، فانتوم را به هدف مورد علاقه اخترشناسانی که مارپیچ های کهکشانی را مطالعه می کنند تبدیل کرده است.
به گفته ستاره شناسان، فانتوم M74 نوعی از کهکشان های مارپیچی است که به عنوان مارپیچ طراحی بزرگ شناخته می شود، به این معنی که بازوهای مارپیچی آن برجسته و مشخص هستند. علاوه بر این، فانتوم تفاوت زیادی با ساختار اغلب ناهموار و ناهمگون که در برخی کهکشان های مارپیچی مشاهده می شود، دارد.
به گزارش سیناپرس، محققان آژانس فضایی اتحادیه اروپا در این رابطه اعلام کردند: دید تیزبین تلسکوپ فضایی جیمز وب رشته های ظریفی از گاز و غبار را در بازوهای مارپیچی بزرگ M74 نشان داده است که از مرکز تصویر به سمت بیرون می پیچند.
محققان می‌گویند: فقدان گاز در منطقه هسته ‌ای، منظره‌ ای از خوشه ستاره‌ ای هسته ‌ای در مرکز کهکشان فراهم می ‌کند.
افزودن مشاهدات «کریستالی شفاف» تلسکوپ وب با استفاده از ابزار مادون قرمز میانی آن به داده‌ های موجود از هابل به اخترشناسان این امکان را می ‌دهد تا مناطق ستاره‌ زایی را در کهکشان ‌ها مشخص کرده و همچنین جرم و سن خوشه‌ های ستاره ‌ای را به دقت اندازه‌ گیری کرده و به دست آورند. 
به گزارش سیناپرس، این تصاویر بینش و اطلاعات جدید و بسیار ارزشمندی در مورد ماهیت دانه های کوچک غبار که در فضای بین ستاره ای در حال حرکت هستند، در اختیار محققان قرار می دهد.
مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: upi
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل