نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زنان مراقب ابتلا به عفونت های دستگاه تناسی باشند

  دکتر شیرین شفقت دهکردی درباره عفونت واژن به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس اظهارکرد: ترشحات واژن در سنین مختلف با توجه به عامل متعدد ایجاد می شود اما به طور معمول از سن ۱۵ سالگی تا زمان یائسگی، بیشتر ترشحات واژن مربوط به میکروب‌ها و قارچ ها هستند.

وی با بیان اینکه لباس‌ های تنگ امکان عفونت را در زنان را افزایش می دهد، تصریح کرد: به زنان توصیه می‌ شود که بیشتر از لباس‌ های نخی و گشاد استفاده کنند تا ابتلا به عفونت و ترشحات واژن را کاهش دهند.  همچنین بعد از توالت و شستن واژن، حتما خود را با دستمال خشک کنند. چرا که اگر ناحیه واژن خیس، گرم و مرطوب بماند، مستعد رشد انواع میکروب و قارچ خواهد بود.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: برخی از عفونت ها ناشی از آمیزش جنسی است و اگر خانمی از همسر خود عفونت گرفته باشد بعد از چکاپ باید نسبت به درمان هر دو نفر اقدام کرد تا عفونت از بین برود.

ارتباط ترشحات واژن با سرطان

شفقت دهکردی به درمان خانگی ترشحات واژن برای رهایی از خارش و بوی بد واژن عفونت مزمن و ارتباط آن با سرطان اشاره کرد و گفت: اگر خانمی در سن بالا و زمان یائسگی با عفونت به پزشک مراجعه کند، شانس تشخیص عفونت قارچ برای این خانم وجود دارد و گاهی اگر میزان عفونت‌ حاد و مزمن زیاد باشد و به هیچ‌‎عنوان به درمان پاسخ ندهد، احتمال ابتلا به سرطان وجود دارد. بنابراین فقط با معاینه دقیق رحم میتوان نسبت به تشخیص بیماری اقدام کرد.

 وی خارش بیش از اندازه واژن و درد و سوزش هنگام ادرار را از علائم عفونت اعلام کرد و افزود: سوزش ادراری مربوط به مثانه و کلیه است اما افرادی که آخر ادرار سوزش دارند به عفونت زنان مبتلا شده‌اند. بنابراین درصورتی که خانم با ترشح، خارش و سوزش مواجه است، توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: بیشتر ترشحات در سن باروری ناشی از قارچ است و ترشحات دیگری وجود ندارد. به طور طبیعی در واژن اغلب زنان باکتری هایی وجود دارد، اما در برخی شرایط این باکتری‌ها زیاد می‌شوند و واژن دچار علائمی مانند تغییر رنگ، بوی بد، سوزش و خارش می‌شود که با بروز این علائم نسبت به درمان بیمار اقدام شود. چرا که عفونت واژن فقط با چکاپ قابل تشخیص است.

شفقت دهکردی به دردهای خاص در واژن اشاره کرد و گفت: این نوع درد نیز  به دلیل عفونت و زخم دهانه رحم ایجاد می شود، اما تا زمانی که بیمار معاینه نشود نمی توان تشخیص درستی نسبت به بیماری داشت. افراد نباید نسبت به ترشحات خانگی واژن نگرانی داشته باشند و فقط هر ۳ تا ۶ ماه معاینه شوند تا بیماری آن ها را تهدید نکند.

وی با بیان اینکه درمان عفونت واژن با آنتی بیوتیک های خاص خوراکی انجام می شود، اظهارکرد: پزشک باید این عفونت را تشخیص دهد و درمان مناسب آن را تجویز کند. و به طورمعمول شریک جنسی زنان مبتلا به این نوع عفونت دچار این بیماری نمی شوند.

گزارش:نازنین جوادیه

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل