نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زنجان پنجمین مقصد انستیتو شهر خلاق کشور

به گزارش سیناپرس، در اجرای ماموریت ها و برنامه های هفته دولت، پارک علم  و فناوری استان زنجان، دفتر انستیتو شهر خلاق با حضور رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی وزارت کشور، مدیرعامل انستیتو شهر خلاق کشور و مسئولین استانی در محل مرکزنوآوری پارک علم و فناوری استان زنجان افتتاح شد.

شبکه شهرهای خلاق در سال 2004 توسط یونسکو پایه‌گذاری شد و خلاقیت مردم را در کنار صنایع‌ دستی، معماری و طراحی، رسانه، موسیقی و غذا به‌عنوان شاخصه‌های شهر خلاق اعلام کرد.

شهر خلاق جایی است که هنر و تنوع فرهنگی به دلیل اهمیت و توانایی خاص آن مورد تشویق قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند در زندگی روزمره خود از فعالیت‌های خلاق بهره ببرند.

ایده شهر خلاق مبحثی جدید و مورد توجه در حوزه مطالعات شهری و به‌ویژه مدیریت شهری است و بر بهتر شدن محیط زندگی و ارتقای کیفیت زندگی به‌واسطه تفکرات نو شهروندان تأکید دارد.

این ایده گسترده دید و اندیشه مدیران، برنامه‌ریزان و شهرسازان را وسعت داده و به تنوع علایق و عقاید در پهنه شهر احترام می‌گذارد.

همچنین ایجاد شهرهای خلاق باعث رونق و شکوفایی حیات شهری می‌شود که این خود سطح مناسبات یک شهر را در پیوند با سایر شهرها در مقیاس ملی و فراملی گسترش می‌دهد.

در این مراسم که در مرکز نوآوری زنجان برگزار شد، ریاست پارک علم  و فناوری استان زنجان ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان عزیز و ابراز خرسندی از این حرکت عظیم ابراز کرد: امروز ما شاهد افتتاح انستیتو شهر خلاق استان زنجان هستیم و امیدواریم با حضور این دفتر و همچنین فعالیت هایی که قرار است در راستای ریل گزاری شهری خلاق صورت بگیرد برنامه ای منسجم در خور مردم عزیز زنجان ایفا گردد.

دکتر علی آذرپیوند در ادامه افزود: زنجان به عنوان پنجمین شهر خلاق کشور در زمینه معماری انتخاب شده که پیش از این شهرهای اصفهان؛ شهر خلاق صنایع دستی و هنر‌های مردم، رشت؛ شهر خلاق خوراک‌شناسی، بندر عباس؛ شهر خلاق صنایع دستی و هنر‌های مردم، سنندج؛ شهر خلاق موسیقی به این چرخه اضافه شده اند.

مدیرعامل انستیتو شهر خلاق کشور که یکی از سخنرانان و میهمان این مراسم بود گفت: با افتتاح دفتر مرکزی انستیتو شهرخلاق، زمینه پیوستن استان زنجان به مجموعه شهرهای خلاق سازمان یونسکو فراهم خواهد شد.

کامران رحمتی در نشست تخصصی و آیین افتتاحیه انستیتو شهر خلاق استان زنجان، با اشاره به مفهوم خلاقیت در شهر خلاق، عنوان کرد: در وهله اول، خلاقیت یک مفهوم کلی و جهشی در تفکر و اندیشه است. عنصر اصلی خلاقیت به معنای بازبینی و نو شدن است. به این معنا که راه‌حل و سبک مدیریت شهری متناسب با نیازهای روز، متحول شدن و از نیروی خلاقیت در حل مشکلات شهری استفاده شود.

وی با اشاره به دو عنصر اصلی موثر در مبحث خلاقیت، افزود: اساسی‌ترین شاخص‌ها در بحث خلاقیت، آزادی و اعتماد است، به این منظور که به افراد بااستعداد و خلاق کشور که ایده نو و مبتکرانه دارند، اطمینان پیدا کرده و با آسودگی خاطر به ایده‌پروری بپردازند و برای پیشرفت و خلاقیت شهر خود تلاش کنند.

رحمتی با اشاره به ارکان‌ اصلی یک شهر خلاق، اظهار کرد: در شهر خلاق چهار رکن اصلی وجود دارد که شامل خلاقیت، دانایی، صنایع خلاق و اقتصاد دانایی‌محور است و این چهار رکن باید به کمک یکدیگر بتوانند در بهتر شدن محیط و شرایط زندگی در شهر خلاق تاثیرگذار باشند و شهر خلاق باید بتواند افراد خلاق مانند هنرمندان، پژوهشگران و متخصصان حوزه‌های مختلف را جمع‌آوری کرده و پرورش دهد.

این مسئول با اشاره به نقطه کانونی شهر خلاق، بیان کرد: در موضوع شهر خلاق، مسئله فرهنگ نقطه کانونی محسوب می‌شود، به طوری‌ که فرهنگ باید شکل‌دهنده اقتصاد کلان شهری ما باشد و در قرن حاضر مدیران شهری باید به سه مقوله احیای شهر، صنایع خلاق‌ شهر و مدیریت خلاقانه شهر توجه ویژه داشته باشند تا در آینده، شهر خلاق گرفتار مشکلات فقر و محرومیت نشود.

 

در ادامه رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی وزارت کشور به عنوان سخنران اصلی برنامه مطرح نمود: امیدواریم تمام شهرهای استان زنجان به عنوان انستیتو شهر خلاق شناخته شده و در این زمینه نسبت به استان های دیگر پیشرو باشد.

دکتر زیارتی افزود: عصر امروز، عصر ارتباطات است و دنیای امروز با 20 سال قبل کاملا متفاوت بوده و باید متناسب با شرایط حاکم تغییر کنیم.

وی خاطر نشان کرد: تمام اصناف در حال تغییر بوده و حتی کاربری های جدید، تحت تاثیر این امر هستند و در دنیایی که به سرعت در حال این تغییرات بوده ما باید جای خود را پیدا کنیم و به روز باشیم و مدیریت شهری نمی تواند به صورت سنتی قدیم اداره شود و باید با رشد فناوری ما هم تمام برنامه های شهر را با این علم روز مدیریت نمائیم.

زیارتی گفت: مطمئنا زنجان 10 سال آینده با نیاز امروز خیلی متفاوت خواهد بود و اگر بخواهد مدیریت شهری در استان زنجان نیازهای آینده را پیش بینی نماید باید از همین امروز شروع به فعالیت کرده و همسو با شهر خلاق قدم بردارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم که در جمع میهمانان حضور داشته به ظرفیت‌های استان در راستای ایجاد شهر خلاق اشاره کرد و گفت: استان زنجان پتانسیل بالقوه‌ای در حوزه صنایع‌دستی و صنایع غذایی دارد.

وی اظهار داشت: این استان چندین بار میزان جشنواره غذای کشورهای اکو بوده و کارگاه‌های فعال متعددی در زمینه تولید چاقو، مس، ظروف نقره و ملیله در این استان فعال هستند.

سید سعید صفوی گفت: از چند سال گذشته تلاش بر این بود که مقدمات عملیاتی شدن و بسترسازی پیوستن استان را به شبکه شهرهای خلاق زنجان را آغاز کنیم و امروز با افتتاح این مجموعه می‌توانیم موثرتر از قبل در این زمینه گام برداریم.

صفوی تاکید کرد: استان زنجان می‌تواند در دو رکن از ارکان هفت‌گانه سازمان یونسکو در زمینه شهر خلاق پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

وی افزود: همه ما باید تلاش کنیم و از این ظرفیت‌های موجود استان مانند گردشگری، صنایع‌دستی، صنایع غذایی، ابنیه تاریخی و … در راستای پیشرفت شهر و استان بهره لازم را ببریم.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل