نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خلق نوآوری ارتباط مستقیمی با فضای نخبگان دارد

دکترامید رضایی ‌فر، سرپرست دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت عتف به اهمیت حوزه زیست بوم نوآوری اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: حوزه زیست بوم نوآوری باید به عنوان یک زیرساخت حیانی و یک بخش اصلی از زنجیره تولید در کشور مورد توجه بیشتری قرار بگیرد زیرا اگر حلقه نوآوری در فرایند کارکردی یک اجتماع کنار گذاشته شود، قطعا مسیر تعالی و پیشرفت خودش را از دست می دهد.

وی افزود: عملا ما با حوزه نوآوری و فناوری می توانیم اشتباه های گذشته خود را جبران کنیم و فرصت های جدید برای مسیر آینده هر رویکرد و کارکردی از ابزارهای موجود در اجتماع به وجود بیاوریم. این موضوع فقط به بخش صنعت یا بخش های مهندسی ارتباط ندارد. ما در این فرایند بیشتر از هر چیزی به یک سری نوآوری های اجتماعی و زیرساخت های فرهنگی احتیاج داریم.

وی اظهارداشت: قطعا برای اینکه مجموعه ها مورد بازخورد و استقبال بیشتری داشته باشند نیاز به پشتیبانی مجموعه های مردمی و اجتماعی داریم. ما در معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قصد داریم برای ترویج این فرهنگ ها و زیرساخت ها با کمک پارک های علم و فناوری، این فرایند را با بکارگیری ابزارهای های فیزیکی و اجرای برنامه های متعدد در کشور فراهم کنیم. 

وی با اشاره به رویکرد جدید جهاددانشگاهی مبنی بر ایجاد زیست بوم نوآوری برای نخبگان به سیناپرس گفت: قطعا نوآوری بر اساس تجربه و رویکرد، ارتباط مستقیمی با فضای نخبگان دارد.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که ما باید در حوزه زیست بوم نوآوری انجام دهیم این است که نوآوران و نخبگان فعال در حوزه های فناوری و نوآوری تا جایی که امکان دارد به علاقه و تخصص خودشان بپردازند یعنی ما باید فرایند و زیرساختی را فراهم کنیم تا نخبگان و نوآوران به جای ورود به حوزه های اجرایی، تنها به همان مسیر فکری و نوآوری خودشان بپردازند و وظیفه پیاده سازی و تجاری سازی نوآوری ها و فناوری ها را به متخصصان این امر واگذار کنند.

سرپرست دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت عتف تاکید کرد: این اتفاق قطعا باید با مدیریت و برنامه ریزی که اکنون در حوزه مالکیت فکری، اهمیت مالکیت فکری و حمایت و پشتیبانی از حقوق مالکیت فکری صورت می گیرد، همراه باشد. سپس بر اساس ارزش گذاری که در این مسیر صورت می گیرد، مجموعه نخبگان و نوآوران از منافع نوآوری ها و فناوری های خودشان بهره مند شوند، ضمن اینکه دیگر درگیر مسائلی نشوند که تخصصی در آن ندارند.

وی در پایان به سیناپرس گفت: قطعا اگر هر کسی در حوزه نوآوری و نخبگان و تخصص های مختلف از مجموعه دارایی های خودش استفاده کند، فرصتی مغتنم برای او ایجاد می شود. ما اکنون حتی در سطح دنیا نیز کمتر این فرایند را مشاهده می کنیم که مجموعه های مختلف صرفا به تولید و پشتیبانی بحث مالکیت فکری بپردازند. اگر این اتفاق بیفتد، بدون شک به بیشترین سطح از علاقمندی در نخبگان برای فعالیت در اکوسیستم خواهیم رسید. امیدواریم که این فرایند بتواند یک حرکت موفق و منسجم برای پیشبرد همه جانبه اهداف زیست بوم نوآوری کشور باشد.

گفتگو: فرزانه صدقی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل