به گزارش سیناپرس، محققان دریافتند که بیش از چهار نفر از هر ۱۰ نوجوان (۴۱٪) نمی توانند تفاوت بین محتوای پزشکی آنلاین درست و جعلی را تشخیص دهند.
این مطالعه در زمانی انجام می شود که اطلاعات نادرست بهداشتی و اطلاعات نادرست، پیام های ایمنی عمومی مانند کمپین های واکسیناسیون را تضعیف می کند.
دکتر رادومیر ماساریک، محقق اصلی این پروژه و استاد دانشگاه کامنیوس در رابطه با موضوع فوق می گوید: انفجار اطلاعات نادرست در حوزه سلامت در طول همه گیری کووید-۱۹ رخ داده است. باید توجه داشت پیام های سلامت آنلاین غیرقابل اعتماد عمدتاً ناقص و نادرست هستند.
آن ها می توانند مردم را به سمت انتخاب های بهداشتی اشتباه سوق دهند و اعتماد آن ها را به مقامات بهداشتی دولتی مانند مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها کم کنند.
باید توجه داشت که این مطالعه بر روی نوجوانان متمرکز بود، زیرا ۷۱ درصد از این گروه سنی از اینترنت استفاده می کنند و این موضوع، فیلتر کردن اطلاعات نادرست در میان گروه های کودکان و بزرگسالان را آسان می کند.
ماساریک در ادامه توضیحات خود می افزاید: از آنجایی که نوجوانان کاربران جدی اینترنت هستند، معمولاً انتظار داریم که از قبل بدانند چگونه به اطلاعات آنلاین نزدیک شده و آنها را ارزیابی کنند، اما به نظر می رسد برعکس این موضوع صادق باشد.
به گزارش سیناپرس، این تحقیق نشان می دهد که نوجوانان به یک وب سایت بسته به زبان مورد استفاده و ظاهر آن اعتماد دارند. اگر اطلاعات فوق به نقل از یک سازمان رسمی، برند معتبر، یا یک وب سایت با زبان تجاری باشد، احتمال بیشتری دارد که به آن اعتماد کنند.
محققان طی این مطالعه ارزیابی کردند که چگونه دستکاری در قالب و محتوای پیام های بهداشتی آنلاین بر قابلیت اعتماد آن ها تأثیر می گذارد. نتایج نشان می دهد که اخبار جعلی اغلب از لینک های متعدد داخل پیام، اشتباهات گرامری، جذابیت ظاهری و فونتهای پررنگ استفاده می کنند.
طی این پژوهش، در مجموع ۳۰۰ دانش آموز بین ۱۶ تا ۱۹ سال باید هفت پیام بهداشتی را بر اساس قابل اعتماد بودن خود رتبه بندی می کردند. این پیام ها بر فواید خوردن میوه ها و سبزیجات مختلف متمرکز بود. برخی از پیام ها جعلی، برخی واقعی و بدون ویرایش و برخی واقعی اما ویرایش شده بودند.
به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان داد که تنها ۴۸ درصد از دانش آموزان به پیام های ویرایش نشده واقعی بیشتر از پیامهای جعلی اعتماد دارند. در همین حال، ۴۱ درصد اعلام کردند که نمی توانند تفاوت بین پیام های سلامت آنلاین واقعی و جعلی را تشخیص دهند و ۱۱ درصد معتقد بودند که پیام های ویرایش نشده واقعی از محتوای جعلی کمتر قابل اعتماد هستند. این مطالعه همچنین نشان می دهد که نوجوانان نمی توانند تفاوت بین پیام های واقعی و جعلی را در زمانی که محتوا معقول به نظر می رسد، تشخیص دهند.
نویسنده این مطالعه ادامه می دهد: تنها نمونه اخبار جعلی که در مقایسه با پیام سلامت واقعی به میزان قابل توجهی کمتر مورد اعتماد بود، پیام های حاوی لینک اضافی و درخواست کلیک کردن بود.
نویسندگان مطالعه خاطرنشان می کنند که باید آموزش بهتری برای کمک به نوجوانان برای حرکت در دنیای آنلاین و مواجه شدن با اخبار جعلی وجود داشته باشد. تیم تحقیقاتی پیشنهاد می کند که دانش آموزان باید سواد سلامت و آموزش سواد رسانه ای داشته باشند. همچنین معلمان باید مهارت هایی مانند تفکر تحلیلی و استدلال علمی را آموزش دهند.
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Psychology منتشر شده است.
مترجم: احسان محمدحسینی