زنان گیاهخوار بیشتر دچار شکستگی لگن می شوند

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید محققان نشان می دهد زنان میانسال گیاهخوار به میزان قابل توجهی بیشتر دچار شکستگی لگن شده و این یافته ها  بر نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اینکه چرا این افراد با خطر بیشتری روبرو هستند، تاکید می کند.
جیمز وبستر، محقق ارشد این مطالعه در دانشگاه لیدز، در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: مطالعه ما نگرانی ‌های بالقوه در مورد خطر شکستگی لگن را در زنانی که رژیم گیاه ‌خواری دارند، نشان می ‌دهد. با این حال، ما از کسی نمی خواهیم که رژیم های گیاهخواری را کنار بگذارد. در واقع مانند هر رژیم دیگری، درک شرایط شخصی و اینکه چه مواد مغذی برای یک سبک زندگی متعادل و سالم مورد نیاز است، مهم است.

رژیم های گیاهخواری در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که ۵ درصد از آمریکایی ها گوشت را از بشقاب خود حذف کرده اند.

مطالعات قبلی نیز نشان داده است که رژیم گیاهخواری می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن از جمله دیابت، بیماری های قلبی و سرطان را در مقایسه با رژیم های همه چیز خوار کاهش دهد.

از سوی دیگر تقاضای فزاینده ای برای کاهش مصرف گوشت در سطح جهان به منظور کاهش انتشار کربن و جلوگیری از تغییرات فاجعه بار آب و هوا وجود دارد. بنابراین درک اثرات سلامتی رژیم گیاهخواری برای سلامت عمومی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

به گزارش سیناپرس، برای این مطالعه، محققان خطر شکستگی لگن را در افرادی که گاه به گاه گوشت می خورند، افرادی که ماهی می خورند اما گوشت نمی خورند و گیاهخواران در مقایسه با گوشت خواران معمولی بررسی کردند. در طی یک دوره ۲۰ ساله، آنها ۸۲۲ شکستگی لگن را در بین ۲۶۲۱۸ زن میانسال بریتانیایی یافتند که این میزان به بیش از ۳ درصد می ‌رسد.

به گزارش سیناپرس، پس از تطبیق با سایر عوامل مانند سیگار کشیدن و سن، گیاهخواران تنها گروه رژیم غذایی با خطر بالای شکستگی لگن بودند.

جانت کید، یکی از نویسندگان این مطالعه و مدیر گروه اپیدمیولوژی تغذیه در دانشکده علوم غذایی و تغذیه دانشگاه لیدز در توضیح این مساله می گوید: شکستگی لگن یک مسئله بهداشت جهانی با هزینه های اقتصادی بالا است که باعث از دست دادن استقلال، کاهش کیفیت زندگی و افزایش خطر سایر مشکلات سلامتی می شود.

رژیم ‌های غذایی گیاهی با سلامت استخوان ضعیف مرتبط هستند، اما شواهدی در مورد ارتباط آن با خطر شکستگی لگن وجود ندارد. این مطالعه گام مهمی در درک خطرات بالقوه رژیم‌ های غذایی گیاهی است که می ‌تواند در درازمدت ایجاد شود.

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند که میانگین شاخص توده بدنی در بین گیاهخواران کمی کمتر از میانگین در میان گوشت خواران معمولی است. تحقیقات قبلی ارتباط بین شاخص توده بدنی پایین و خطر بالای شکستگی لگن را نشان داده است. شاخص توده بدنی پایین می تواند به معنای کمبود وزن افراد باشد منجر به سلامت استخوان و ماهیچه ضعیف تر و خطر بیشتر شکستگی لگن می شود.
باید توجه داشت رژیم های گیاهخواری درست مانند رژیم های غذایی که شامل محصولات حیوانی است می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت بوده و سالم یا ناسالم باشد.

با این حال، این نگران کننده است که رژیم های گیاه خواری اغلب دریافت کمتری از مواد مغذی دارند که با سلامت استخوان ها و ماهیچه ها مرتبط است. این نوع مواد مغذی به طور کلی در گوشت و سایر محصولات حیوانی نسبت به گیاهان، مانند پروتئین، کلسیم و سایر ریزمغذی‌ها، فراوان ‌تر هستند. مصرف کم این مواد مغذی می تواند منجر به کاهش تراکم استخوان و توده عضلانی شود که می تواند شما را در معرض خطر شکستگی لگن قرار دهد. 

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی BMC Medicine منتشر شده است.
مترجم: سید یوسف دراوی زاده
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا