نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص بیماری با نقشه برداری از صداهای قلب

به گزارش سیناپرس، تنگی دریچه آئورت، مشکلی است که در آن، این دریچه مهم قلبی باریک می شود و به دنبال آن، جریان خون از قلب به شریان ها و کل بدن دچار محدودیت می گردد. این مشکل در موارد شدید می تواند منجر به نارسایی مزمن قلبی شود. 

به گفته متخصصان، شناسایی این بیماری در برخی مناطق که دسترسی به امکانات کم است، می‌تواند امری دشوار باشد، زیرا به فناوری پیشرفته نیاز داشته و تشخیص آن در مراحل اولیه نیز امری چالش برانگیز است.

برای غلبه بر این مشکل، پژوهشگرانی از دانشگاه کرالای هند و دانشگاه نوا گوریکای اسلوونی، روشی را برای شناسایی اختلال عملکرد دریچه با استفاده از تجزیه و تحلیل شبکه ای ایجاد کرده اند که دقیق و در عین حال ساده و کم هزینه است.
مجریان این تحقیق می گویند: سادگی این روش به حدی است که ما برای اجرای آن فقط به گوشی پزشکی و کامپیوتر نیاز داریم.

آن ها توضیح داده اند که ابزار تشخیصی فوق بر اساس صداهای تولید شده توسط قلب کار می کند. این اندام مهم و اصلی بدن ما، با بستن دریچه‌های میترال و سه لتی، صدایی به نام «لوب» ایجاد می‌کند و سپس با شل شدن بطن، اندکی مکث می‌کند و خون در آن پر می‌شود. در آخر نیز با بسته شدن دریچه‌های آئورت و ریوی، صدای «داب» تولید می گردد.

محققان در آزمایش های خود، داده‌های صدایی قلب را که در مدت 10 دقیقه جمع‌آوری شده بودند، برای ایجاد یک نمودار یا شبکه پیچیده‌ای از نقاط متصل به هم استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، داده‌ها به بخش‌هایی تقسیم شدند و هر بخش با یک گره یا یک نقطه در نمودار نشان داده شد.

گر صدا در آن بخش از داده ها مشابه بخش دیگری بود، یک خط یا لبه بین دو گره رسم می شد. آن ها با بررسی این نقاط و خطوط و مقایسه آن ها با یکدیگر، روش ذکرشده را توسعه دادند.

پژوهشگران سپس از یادگیری ماشینی برای بررسی نمودارها و شناسایی افراد مبتلا و غیرمبتلا استفاده کردند و به دقت طبقه‌بندی 100 درصدی دست یافتند. 

این محققان اکنون در حال توسعه یک برنامه تلفن همراه هستند که می تواند در سراسر جهان قابل دسترسی باشد. تکنیک ابداعی آن ها همچنین می تواند برای تشخیص سایر شرایط مورد استفاده قرار گیرد.

آن ها می گویند: روش پیشنهادی ما را می توان به هر نوع سیگنال صدای قلب، سیگنال های صوتی ریه یا سیگنال های صوتی سرفه تعمیم داد و از این طریق به استفاده گسترده تری از آن رسید.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است این یافته های پژوهشی را نشریه بین المللی Journal of Applied Physics منتشر کرده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل