نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امکان پیش بینی زمان یائسگی توسط پزشکان

به گزارش سیناپرس، در سال‌های اخیر، عوامل مؤثر بر سن در شروع یائسگی یکی از موضوعات مورد توجه تحقیقات گسترده‌ ای بوده است. از نظر تنظیم خانواده، تعیین پایان سال های باروری یک زن بسیار مهم است.

چنین بینشی همچنین در شناسایی زنانی که بیشتر مستعد یائسگی زودرس هستند و در برابر نگرانی‌ های سلامتی مانند بیماری قلبی، افسردگی و حتی پوکی استخوان آسیب‌ پذیرتر هستند، ارزشمند است. 

باید اذعان داشت که روند یائسگی سال ها مورد مطالعه قرار گرفته است. تفاوت ‌های فردی در طول عمر باروری زنان، علاوه بر دوره گذار یائسگی طولانی‌ مدت، تعیین سن شروع یائسگی طبیعی را دشوار می‌کند.

تحقیقات قبلی در این زمینه بر روی تعداد کمی از نشانگرهای زیستی از پیش تعریف شده متمرکز شده است. از سوی دیگر، این مطالعه جدید از طیف گسترده ای از پیش بینی کننده های ممکن برای کشف ویژگی های موثر بر سن در یائسگی طبیعی و ساخت مدل هایی برای شناسایی آن استفاده کرد.

طبق یافته‌ های این مطالعه، افزایش سطح هورمون محرک فولیکول  FSH  و استرادیول، دوره ‌های غیرطبیعی و علائم یائسگی، نشانه‌ های مهمی هستند که نشان می ‌دهد یک زن به یائسگی نزدیک می ‌شود.

در تحقیق فوق، هنگام محاسبه سن یائسگی طبیعی، رفتارهای زندگی و ویژگی های اجتماعی-اقتصادی نیز در نظر گرفته شد. این موارد شامل مصرف الکل، استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی، عادات سیگار کشیدن وضعیت رابطه و آمادگی جسمانی است.

به گزارش سیناپرس، اگرچه هنوز به تحقیقات گسترده ‌تر و عمیق ‌تری نیاز است، اما دانستن این ویژگی‌ ها و سطح خطر کلی یک زن ممکن است به پزشکان در هنگام انتخاب گزینه‌ های پیشگیری از بارداری و درمان ‌های علائم یائسگی کمک کند.

دکتر استفانی فاوبیون مدیر انجمن یائسگی آمریکا در این رابطه می ‌گوید: این مطالعه، اگرچه بر روی تعداد کمی از زنان انجام شده است، اما به دانش ما در مورد اینکه چه عواملی در مدل پیش ‌بینی سنی که یک زن وارد یائسگی می ‌شود، می ‌افزاید.

مترجم: زهرا همراز
منبع: studyfinds
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل