نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابزاری که آمار غذاها را درمی‌آورد

به طور کلی این مجموعه سه نوع مختلف ترایکوردر را معرفی می کند: نوع اول؛ یک دستگاه همه کاره است که به منظور جستجوی مناطق ناشناخته، مشاهده نزدیک و دقیق موجودات زنده و ثبت و مرور اطلاعات فنی به کار می رود؛ نوع دوم؛ یک ترایکوردر طبی است که توسط پزشکان برای تشخیص بیماری و جمع آوری اطلاعات بالینی بیمار کاربرد دارد و نوع سوم؛ ابزاری مهندسی است که بیشتر به کار اکتشافات فضایی می آید. رویای داشتن نمونه ای از این ترایکوردرها بی شک هر کسی را به وجد می آورد.

سال هاست ایده ترایکوردر بیش از آن که یک ابزار واقعی باشد فقط یک ابزار داستانی بوده است. اکنون دانشمندان توانسته اند با ساخت نوعی اسکنر مولکولی دستی موسوم به SCiO یک قدم به تحقق این ایده بظاهر ناممکن نزدیک شوند.

این اختراع مبتنی بر فناوری طیف سنجی جرمی است که در آزمایشگاه ها کاربرد دارد، اما فناوری نامبرده تا حد قابل توجهی در مقیاس کوچک تر نسبت به نمونه آزمایشگاهی طراحی شده تا قابل اتصال به گوشی های هوشمند باشد.

پیش از این، دانشمندان نمونه های دیگری از طیف سنج قابل حمل را طراحی کرده بودند، اما SCiO نخستین نمونه ای است که به بازار مصرف عرضه خواهد شد. با استفاده از طیف سنجی مادون قرمز نزدیک، SCiO از یک منبع نور و یک حسگر نوری برای تشخیص ساختار مولکولی مواد استفاده می کند. با توجه به این که لرزش انواع مختلف مولکول ها منحصربه فرد است و این لرزش ها در اثر تعامل با نور یک امضای نوری تشکیل می دهد، SCiO از طریق آنالیز هر یک از امضاهای نوری مشخص می کند چه نوع مولکول هایی در یک جسم یا ماده حضور دارد.

SCiO به شیوه رایانش ابری و جمع سپاری عمل می کند. به این معنی که بعد از هر بار اسکن، SCiO اطلاعات اسکن شده را به یک پایگاه داده آنلاین می فرستد.

الگوریتم ها، داده های موجود در طیف های نوری را ترجمه و سپس در عرض فقط چند ثانیه داده های ترجمه شده را به تلفن همراه کاربر ارسال می کنند.

سازندگان SCiO امیدوارند از طریق ترکیب فناوری فوق با نرم افزارهای کاربردی این اسکنرهای مولکولی قابل حمل را به طیف وسیعی از مصارف وارد کنند.

برای مثال، یک نمونه از نرم افزارهای آماده به کاری که همراه این فناوری عرضه خواهد شد به کاربر امکان می دهد مواد غذایی مختلف برای تشخیص ارزش مواد غذایی اسکن کند. این نرم افزار به کاربر نشان می دهد که در یک برش میوه چه مقدار کالری وجود دارد یا چند گرم شکر در یک لیوان میلک شیک نهفته است.

کاربر می تواند فهرست دقیق مواد موجود در مکمل های غذایی مصرفی خود را نیز مشاهده یا حتی ترکیبات پارچه و جواهرات مورد نظر را اسکن کند.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل