نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشت گیاهان دارویی تا 10 سال آینده به 100 هزار هکتار می رسد

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی، فریبرز غیبی در سومین جشن برداشت سماق در روستای آقبراز شهرستان هوراند اعلام کرد که 7/1 درصد اعتبارات حاکمیتی در کشور به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برای حفاظت از جنگل ها و مراتع در نظر گرفته شده است.
مدیرکل دفتر جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر ضرورت تسریع در تخصیص این اعتبار اظهارکرد: در کشور برای دو هزار و 300 گونه گیاهان دارویی قابلیت تولید، فرآوری ، بسته بندی و صادرات وجود دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر 10 درصد داروهای مصرفی کشور منشا گیاهی دارد و تا افق ایران 1404 این رقم به 20 درصد افزایش می یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه منابع طبیعی یک نعمت الهی است، گفت : اگر از این نعمت خدادادی درست استفاده شود می توان ضمن بهره برداری، دوباره با تجدید حیات از آن استفاده کرد.
داور نامدار با بیان این که بهره برداری از محصولات فرعی جنگل هیچ منافاتی با حفظ منابع طبیعی ندارد، افزود : به همین منظور کاشت سماق را به لحاظ سازگاری با شرایط اکولوژیکی منطقه دراولویت قرار داده ایم و امیدواریم با این روش ضمن حفظ و توسعه جنگل به اشتغال زایی و معیشت اهالی نیز کمک کرده باشیم.
ابراهیم فریاد خواه فرماندار شهرستان هوراند هم با اشاره به این که یکی از هسته های اصلی در سند تدبیر و توسعه این شهرستان ، تولید سماق است، گفت : در این شهرستان بصورت خدادادی 500 هکتار سماق کاری وجود دارد و با همکاری منابع طبیعی و مشارکت مردمی 600 هکتار سماق کاری شده و سالانه بیش از 80 تن سماق از آن تولید می شود.
وی با اشاره به معنی لغوی واژه هوراند یعنی(خدای زیبایها)، گفت : طبیعت و آب و هوای بکر منطقه باعث شده تا سماق هوراند متمایز از سایر سماق ها و لذت بخش باشد.
در پایان این مراسم از تعدادی بهره بردار که در اجرای طرح سماق کاری فعالیت چشمگیری داشتند تقدیر و دومین کارخانه فرآوری سماق در روستای آقبراز افتتاح شد.
گیاه سماق دارای ویژگی های متعددی از جمله مقاومت در برابر سرما، گرما، کم آبی و عمر آن بیشتر از سایر محصولات است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل