نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شیردهی به نوزاد از قلب مادر و فرزند حفاظت می کند

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید محققان نشان می دهد سیستم ایمنی نوزادان را می توان با شیر مادر تقویت کرد، تغذیه ای که مدت هاست به عنوان یک ماده ایده آل در ماه های اول زندگی شناخته شده است.

محققان طی این مطالعات دریافته ‌اند زنانی که حداقل یک بار در طول زندگی خود به نوزادی شیر می‌ دهند، ۱۷ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی نسبت به زنانی هستند که هرگز به نوزادی شیر نداده ‌اند.

زنانی که فرزندشان را با شیر خود تغذیه می ‌کردند در طول یک دوره پیگیری متوسط ۱۰ ساله، ۱۲ درصد کمتر در معرض سکته مغزی، ۱۴ درصد کمتر به بیماری قلبی و ۱۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بودند. این تجزیه و تحلیل شامل اطلاعات سلامتی تقریباً یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن از هشت مطالعه انجام شده در استرالیا، چین، نروژ، ژاپن، ایالات متحده و یک مطالعه چند ملیتی بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۲۰۰۹ بود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد نشان داد نوزادانی که حتی برای مدت کوتاهی شیر مادر می نوشند در ۳ سالگی در مقایسه با کودکانی که هرگز شیر مادر نمی خوردند فشار خون پایین تری داشتند. مهم نیست که کودکان نوپا چه مدت از شیر مادر تغذیه می کردند یا اینکه سایر تغذیه و غذاهای کمکی را نیز دریافت می کردند، فشار خون در کودکان نوپا که از شیر مادر تغذیه می کردند کمتر بود.

به گزارش سیناپرس، در این میان شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان می ‌دهد تغذیه با شیر مادر می ‌تواند نقش مهمی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشد.

دکتر ماریا آویلا استادیار قلب و عروق در دانشکده پزشکی زوکر ، نیویورک در این رابطه گفت: تغذیه با شیر مادر،  شروع خوبی برای یک زندگی سالم قلبی است.

بخشی از مطالعات پیشین نشان می ‌دهد تغذیه با شیر مادر می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را در زنان کاهش دهد.به گزارش سیناپرس،  افرادی که به نوزادان خود شیر می‌دهند، اقداماتی را برای بهبود سلامت قلب خود انجام می ‌دهند، بنابراین قطعاً گزینه ‌ای است که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.

انجمن قلب آمریکا به مادران توصیه می کند که به مدت ۱۲ ماه به نوزادان خود شیر بدهند و از حدود ۴ تا ۶ ماهگی به سایر منابع تغذیه دیگری منتقل شوند تا اطمینان حاصل شود که رژیم غذایی حاوی ریزمغذی های کافی است.

به گزارش سیناپرس، دکتر ماریا آویلا  در ادامه توضیحات خود گفت که این طبیعی است که برخی مادران  نتوانند یا مایل به شیر دادن باشند، اما نوزادان همچنین می توانند از دریافت این مواد مغذی حیاتی با دوشیدن شیر مادر یا حتی استفاده از شیر مادر اهدایی و دادن آن در بطری به آنها سود ببرند. در صورتی که هیچ کدام از این گزینه ‌ها در دسترس نیستند، از شیرخشک مخصوص نوزادان غنی شده با آهن استفاده کنید.

تولد نوزاد می ‌تواند برای هر والدینی استرس ‌زا باشد و ناتوانی در شیر دادن به نوزاد یا داشتن نوزادی بداخلاق که نمی‌ خواهد شیر بخورد، مشکلاتی مضاعف خواهد داشت.

در این میان مهم‌ ترین کاری که والدین می ‌توانند برای فرزندشان انجام دهند این است که به فرصتی برای تغذیه سالم و سلامت قلب بدهند.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: consumer.healthday
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل