نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص اختلال تنگی دریچه آئورت به کمک صداهای قلب

به گزارش سیناپرس، تنگی دریچه آئورت زمانی رخ می دهد که دریچه آئورت باریک می شود و گردش آسان خون از قلب به کل بدن را مختل می کند که در موارد شدید می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. شناسایی این بیماری در مناطق دورافتاده دشوار است زیرا به فناوری پیشرفته نیاز دارد و تشخیص آن در مراحل اولیه، چالش برانگیز است.

محققان هندی دانشگاه کرالا به همراه پژوهشگران دانشگاه نوا گوریکا در اسلوونی، روش جدیدی را برای شناسایی اختلال عملکرد دریچه قلب، با استفاده از تجزیه و تحلیل شبکه پیچیده ایجاد کرده اند که دقیق، ساده و کم هزینه است.

محققان گفته اند، اغلب مراکز بهداشتی درمانی روستایی، از فناوری پیچیده ای که برای تشخیص این بیماری ضروری است برخوردار نیستند، درحالی که تکنیک ما تنها نیازمند گوشی پزشکی و کامپیوتر است. ابزار تشخیصی ما بر اساس صداهای تولید شده توسط قلب کار می کند. این اندام با بستن دریچه های میترال و سه لتی صدای "لوب" ایجاد می کند، سپس ضمن استراحت بطن خون در آن پر می شود و با بسته شدن دریچه های آئورت و ریوی صدای "داب" تولید می کند.

تیم تحقیقاتی، از داده ‌های صدای قلب، برای ایجاد یک نمودار یا شبکه پیچیده ‌ای از نقاط متصل استفاده کردند. داده ‌ها به بخش‌ هایی تقسیم شدند و هر بخش با یک نقطه در نمودار نشان داده شد. اگر صدا در آن بخش از داده ها مشابه بخش دیگری بود، یک خط بین دو نقطه رسم می شد.

محققان دریافتند که در یک قلب سالم، نمودار، دو خوشه مجزا از نقاط را نشان می ‌دهد که بسیاری از نقاط، اتصالی به یکدیگر ندارند. در مقابل، قلب مبتلا به تنگی آئورت دارای همبستگی ها و خطوط بیشتری بین نقاط بود. پژوهشگران افزوده اند، در مورد تنگی آئورت، هیچ تفکیکی میان سیگنال های صوتی لوب و داب وجود ندارد.

محققان از الگوریتم های یادگیری ماشین، برای بررسی نمودارها و شناسایی افراد مبتلا به اختلال تنگی دریچه آئورت، استفاده کردند و به دقت طبقه ‌بندی 100 درصدی دست یافتند. در نتیجه، این رویکرد می تواند برای تشخیص های اولیه مفید باشد.

نتایج تحقیقاتی در مجله Journal of Applied Physics منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل