نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلاش برای کاهش انتشار کربن در فناوری های بلاک چین

به گزارش سیناپرس، تأثیر زیست محیطی فناوری‌های بلاک چین مانند بیت‌کوین و توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده است. در این رابطه، محققان دانشگاه قطر، ابزارها و مداخلات سیاستی لازم را با هدف کاهش انتشار کربن از این صنعت جهانی رو به رشد مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند.

در این تحقیق، آسیب های ناشی از فعالیت سیستم های مبتنی بر فناوری بلاک چین با اهداف توافق پاریس و مرگ و میرهای انسانی مربوطه، تطبیق داده شده اند. بنا بر گزارش این مطالعه، تنها انتشار دی اکسید کربن منتسب به بیت کوین در سال 2021، مسئول حدود 19 هزار مرگ در آینده خواهد بود.

در این پژوهش، محققان از NFT ها به عنوان محور مطالعه خود استفاده می کنند. NFT ها دارایی های دیجیتالی مانند تصاویر، میم ها و موسیقی هستند که در یک زنجیره بلوک که نوعی دفتر کل توزیع شده است، ذخیره و معامله می شوند. حجم و ارزش معاملات NFT در سال‌های اخیر افزایش یافته و در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ به حدود 11 میلیارد دلار رسیده است.

این رشد همراه با افزایش انتشار کربن ناشی از بلاک چین های NFT موسوم به «اثبات کار» یا PoW است که بسیار انرژی بر است. PoW روشی برای اضافه کردن بلوک های جدید تراکنش به زنجیره بلوکی است. 

محققان می گویند آگاهی اجتماعی از هزینه های زیست محیطی باعث دور شدن از این پروتکل های PoW شده است و این پروتکل ها باید به تدریج حذف شوند.

به گفته محققان، اما اگر صنعت بلاک چین درخصوص این نگرانی ها به فشار اجتماعی پاسخ ندهد، مداخلات سیاستی لازم خواهد بود. به گزارش سیناپرس،این تیم پژوهشی گزارش کرده است که ابزارهای موجود و فعلی مرتبط با فناوری های فوق، آن قدر قوی نیستند که بتوانند جایگزین‌هایی برای یک بلاک چین پایدار را ارائه کنند.

بر این اساس، از آنجایی که فناوری‌های بلاک چین، شرکت های خصوصی و دارای هزینه اجتماعی هستند، اقدامات پیشنهادی آن ها، توسعه‌دهندگان، استخراج‌کنندگان و معامله‌گران را هدف قرار می‌دهند و باید تمایل بیشتری به همکاری با جوامع محلی برای به حداقل رساندن تأثیرات زیست‌محیطی خود داشته باشند. 

به گزارش سیناپرس،برای مثال، این صنعت با توجه به پتانسیل بالایی که در ایجاد مزایای اجتماعی و تجاری دارد، می تواند با مواردی همچون اخذ حق بیمه برای مصرف برق ماینرها، تشویق به استفاده از سخت افزار کارآمدتر، وابستگی به انرژی پاک و اجباری کردن جبران تولید کربن از لحاظ زیست محیطی، بهینه سازی شود.

به گزارش سیناپرس،گفتنی است یافته های فوق در نشریه Energy Research & Social Science منتشر شده اند.

ترجمه: رهاامیدوار
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل