نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پاکسازی مغز از مواد زائد

به گزارش سیناپرس، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس مسیر جدیدی را برای درمان دارویی یافته اند که به طور بالقوه می تواند برای کمک به پیشگیری از بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد.

تجمع آمیلوئید بتا در مغز، اولین مرحله ایجاد آلزایمر است. دانشمندان تا به حال زمان و هزینه زیادی را در جهت یافتن راه ‌هایی برای پاکسازی آمیلوئید بتا پیش از بروز علائم شناختی، صرف کرده ‌اند که نتایج بسیار ناامید کننده ‌ای داشته است.

در این مطالعه، محققان راهی برای پاکسازی مواد زائد از مغز موش‌ ها با افزایش یک عارضه ژنتیکی به نام readthrough پیدا کرده اند. به گزارش سیناپرس، به گفته محققان، همین استراتژی ممکن است برای سایر بیماری ‌های عصبی که با تجمع پروتئین‌ های سمی مشخص می ‌شوند، مانند بیماری پارکینسون، نیز مؤثر باشد.

هر چند وقت یکبار، پروتئین مغز آکواپورین 4 با یک دم کوچک اضافی در انتهای آن سنتز می شود. در ابتدا، محققان فکر کردند که این دم اضافی، چیزی جز یک شکست تصادفی کنترل کیفیت در فرآیند تولید پروتئین نیست.

پژوهشگران گفته اند: گاهی اوقات ماشین سنتز پروتئین این مقدار اضافی را در انتهای آکواپورین 4 ایجاد می کند. ما توالی ژن را بررسی کردیم و دریافتیم که این الگو فقط در ساختارهایی وجود دارد که برای پاکسازی زباله مهم هستند.

دانشمندان قبلاً می ‌دانستند که ماشین ‌های پروتئین ‌ساز سلول گاهی اوقات در جایی که باید، متوقف نمی ‌شوند. وقتی ماشین متوقف نمی ‌شود – پدیده ‌ای که به عنوان readthrough شناخته می ‌شود – اشکال گسترده ‌ای از پروتئین ‌ها را ایجاد می ‌کند که گاهی اوقات عملکرد متفاوتی نسبت به گونه های معمولی دارند.

محققان، ابزارهایی ایجاد کردند تا ببینند آیا شکل طولانی آکواپورین 4 در مغز، به شیوه ای متفاوت از شکل معمولی آن رفتار می کند یا خیر. آنها شکل بلند را در پای انتهایی آستروسیت ها یافتند.به گزارش سیناپرس، آستروسیت ها نوعی سلول پشتیبان هستند که به حفظ سد بین مغز و بقیه بدن کمک می کنند. پاهای انتهایی آن ها دور رگ های خونی ریز مغز می پیچند و به تنظیم جریان خون کمک می کنند.

تیم تحقیقاتی، با این تصور که افزایش مقدار آکواپورین 4 طولانی ممکن است پاکسازی زباله را افزایش دهد، 2560 ترکیب را به منظور بررسی توانایی افزایش فرایند readthrough ژن آکواپورین 4 غربالگری کرد. محققان دو مورد را یافتند، آپیژنین، یک فلاون غذایی که در بابونه، جعفری، پیاز و سایر گیاهان خوراکی یافت می شود. و سولفاکینوکسالین، آنتی بیوتیک دامپزشکی مورد استفاده در صنایع گوشت و مرغ.

محققان موش هایی را که به طور ژنتیکی مهندسی شده بودند تا سطوح بالایی از آمیلوئید در مغزشان داشته باشند، مورد مطالعه قرار دادند. آن ها موش ها را با آپیژنین، سولفاکینوکسالین، یک مایع بی اثر، و یک ترکیب دارونما که هیچ تاثیری بر readthrough ندارد، تحت درمان قرار دادند. به گزارش سیناپرس، موش ‌هایی که با آپیژنین یا سولفاکینوکسالین درمان شدند، آمیلوئید بتا را به طور قابل توجهی سریع ‌تر از موش‌ هایی که با هر یک از دو ماده غیرفعال درمان شدند، پاک کردند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: یافته های ما می ‌توانند یک رویکرد جدید برای درمان آلزایمر و سایر بیماری‌ های تخریب ‌کننده عصبی باشد که شامل تجمع پروتئین های سمی در مغز می ‌شود. این فرآیند تنها مختص آمیلوئید بتا نیست. مثلاً ممکن است پاکسازی آلفا سینوکلئین را نیز افزایش دهد که می تواند برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون مفید باشد.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی در مجله Brain منتشر شده اند.

ترجمه: ندا جوادهراتی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل