نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

۴.۴۵ میلیون مرگ ناشی از سرطان در جهان

به گزارش سیناپرس، این مطالعه جدید اولین مطالعه ای است که فهرست جامعی از عوامل خطر را در مرگ و میر ناشی از سرطان و بیماری در سطح جهانی، منطقه ای و ملی و تفکیک گروه های سنی، برای هر دو جنسیت و در طول زمان تخمین می زند.

علیرغم اینکه سرطان دومین علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان پس از بیماری های قلبی عروقی است، تا به امروز بیشتر مطالعات در مورد سرطان به بررسی عوامل خطر منفرد در سطح جهانی یا چندین عامل خطر در کشورهای منتخب پرداخته است.

این مطالعه نشان می دهد: میزان سرطان همچنان یک چالش مهم بهداشت عمومی است که در سراسر جهان در حال افزایش است.

دکتر کریستوفر موری (Christopher Murray) مدیر مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و پژوهشگر ارشد این مطالعه اظهار داشت: سیگار همچنان عامل خطر اصلی سرطان در سراسر جهان است.

یافته ‌های ما می‌ تواند به سیاست‌ گذاران و محققان کمک کند تا عوامل خطر کلیدی را شناسایی کنند که می ‌توانند در تلاش‌ها برای کاهش مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از سرطان در منطقه، ملی و جهانی مورد هدف قرار گیرند.

با استفاده از نتایج مطالعه، محققان بررسی کردند که چگونه ۳۴ عامل خطر رفتاری، متابولیکی، محیطی و شغلی در مرگ و بیماری ناشی از ۲۳ نوع سرطان در سال ۲۰۱۹ نقش داشته اند. 

گفتنی است که عوامل خطر آفرین رفتاری مانند مصرف دخانیات، مصرف الکل، رابطه جنسی ناایمن و رژیم غذایی ناسالم مسئول اکثریت قریب به اتفاق ابتلا به سرطان در سراسر جهان بودند که عامل ۳.۷ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۹ به شمار می روند.

تقریباً ۲.۸۸ میلیون مرگ در مردان یعنی ۵۰.۶ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان مردان را می توان به عوامل خطر مورد مطالعه نسبت داد که این میزان در زنان به ۱.۵۸ میلیون مرگ در زنان یعنی ۳۶.۳ درصد از کل مرگ و میرهای سرطان زنان می رسد. عوامل خطر اصلی در سراسر جهان برای مرگ و میر ناشی از سرطان و بیماری برای هر دو جنسیت، سیگار کشیدن، مصرف الکل و شاخص توده بدنی بالا بودند. 

یافته ها نشان داد: علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان برای مردان و زنان در سطح جهان، سرطان نای، برونش و ریه بود که ۳۶.۹ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان ناشی از عوامل خطر را تشکیل می دادند. پس از آن سرطان روده بزرگ و رکتوم (۱۳.۳ درصد)، سرطان مری (۹.۷ درصد)، سرطان معده (۶.۶ درصد) در مردان و سرطان دهانه رحم (۱۷.۹ درصد)، سرطان روده بزرگ و راست روده (۱۵.۸ درصد) و سرطان پستان (۱۱ درصد) در زنان بیشترین مقدار را دارا بود.

محققان تفاوت هایی را در بین مردان و زنان در دو دسته اصلی یافتند که شامل خطرات رفتاری و خطرات محیطی و شغلی بود. هنگام بررسی خطرات محیطی و شغلی، محققان دریافتند که عوامل منتسب به سرطان در بین مردان سه برابر بیشتر از زنان است، که نشان می دهد ممکن است مردان بیشتر از زنان در مکان هایی کار کنند که خطر ابتلا به سرطان بالاتری دارند. 

به گفته محققان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، مرگ و میر ناشی از سرطان به دلیل عوامل خطر ۲۰.۴ درصد در سطح جهان افزایش یافت و از ۳.۷ میلیون به ۴.۴۵ میلیون رسید. 

به گزارش سیناپرس، دکتر لیزا فورس (Lisa Force) استادیار علوم متریک سلامت از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعات گفت: تلاش ‌های سیاستی برای کاهش قرار گرفتن در معرض عوامل خطر سرطان در سطح جمعیت مهم است و باید بخشی از استراتژی‌های جامع کنترل سرطان باشد که از تشخیص زودهنگام و درمان مؤثر نیز پشتیبانی می ‌کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Lancet منتشر شده است.

مترجم: فرشته روغنی ممقانی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل