نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نبود تجهیزات آزمایشگاهی، مهمترین مشکل شیمیست های ایرانی است

دکتر ماندانا امیری ،عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه محقق اردبیلی درگفتگو با سیناپرس، با تاکید بر اینکه تحقیقات محققان ایرانی در حوزه شیمی جزء درجه یک ترین تحقیقات در کشور است که در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی صورت می گیرد،گفت:یکی از دلایل این افتخار ، اساتید بسیار خوبی در ایران فعالیت می کنند و پروژه های بسیار خوبی همگام با تحقیقات روز دنیا انجام می شود.

وی تصریح کرد: به طور کلی تحقیقات این حوزه در ایران همگام با جهان پیش می رود و اصلا از دانشگاه­های تراز اول دنیا عقب نیستیم و نتایج تحقیقات شیمیدانان کشورمان در بهترین ژورنال های علمی دنیا به چاپ می رسد.

دکتر امیری نبود تجهیزات آزمایشگاهی یکی از مهمترین مشکلات اساتید شیمی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دانست و افزود: ابزار دست شیمی دانان ماده و دستگاه است. دستیابی به مواد شیمیایی و یا دستگاه هایی که به دلیل قیمت بالا و یا به دلیل تحریم ها نمی توانسته وارد کشور شود، دست محققان این حوزه را خیلی لنگ گذاشته است.به طوریکه برای بدست آوردن یک ماده 2 تا 3 ماه باید منتظر بمانید و درنهایت ممکن است هیچ وقت به دست شما نرسد یا دستگاهی که در آزمایشگاه خراب شود، امکان دارد که اصلا  قطعه اش پیدا نشود. به عنوان مثالEDX  دستگاه میکروسکوپ الکترونیکی دانشگاه محقق اردبیلی، ماه ها به دلیل خرابی یک قطعه ارزان قیمت که به دلیل تحریم ها قابل خرید نبوده، بدون استفاده مانده است.

وی ادامه داد: مشکل کمبود فضای آزمایشگاهی یکی دیگر از مشکلات شیمیست­ها در حوزه­ی دانشگاهی است. اما خوشبختانه آنقدر توانایی شیمیست های ایرانی بالاست که با وجود این کمبودها فعالیت های شاخص انجام می دهند و از حداقل امکانات بهترین نتیجه را می گیرند.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل