نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در حلقه های سیاره ای مونو اکسید کربن وجود دارد

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که مونوکسید کربن از دست رفته زحل، در ساختارهای یخی درون دیسک پنهان شده است. این یافته ها با مشاهدات به دست آمده از تلسکوپ رادیویی آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما تأیید شد.

گفتنی است ستاره شناسان به طور منظم مونوکسید کربن را در حلقه های پیش سیاره ای مشاهده می کنند که اغلب بسیار درخشان بوده و بسیار رایج است. در حقیقت از منظر ستاره شناسی، منطقه غبار و گاز جایی است که سیارات در اطراف ستاره های جوان شکل می گیرند.

نتایج مطالعات جدید انجام شده در این حوزه نشان می دهد که اثرات انرژی سطحی روی ذرات موجود در دیسک ‌ها، مانند اثر کلوین، که وقتی یخ به طور ناهمگن بر روی ذرات به ‌وجود می ‌آید، می ‌تواند به طور مؤثری مونوکسید کربن را در فاز یخی آن به دام بیندازد.

به گزارش سیناپرس، دایانا پاول، عضو تیم هابل ناسا در مرکز اخترفیزیک، هاروارد و اسمیتسونیان، درباره یافته های فوق گفت: در مدل‌ های قبلی تشکیل یخ، گاز مونو اکسید کربن یا همان CO زمانی آزاد می ‌شد که ذرات کوچک پوشیده از یخ به لایه‌ های دیسک گرم شده منتقل شدند. مدل ما می ‌تواند فراوانی، توزیع و تکامل زمانی مونوکسید کربن گازی را در چهار دیسک پیش سیاره ‌ای که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته‌ اند، بازتولید کند.

گفتی است، محققان گفتند که عدم دقت در محاسبه مونوکسید کربن می تواند پیامدهای بزرگی برای حوزه اخترشیمی داشته باشد. این موضوع دارای اهمیت زیادی است زیرا مونوکسید کربن اساسا برای ردیابی هر آن چه در مورد دیسک ها می دانیم ، مانند جرم، ترکیب و دما استفاده می شود.

به گزارش سیناپرس، این یافته های جدید می تواند به این معنی باشد که بسیاری از اطلاعات ما در مورد حلقه های سیاره ای مغرضانه و نامطمئن بوده اند، زیرا ما ترکیب تشکیل دهنده آن ها را به اندازه کافی درک نمی کنیم.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره در ژورنال علمی Nature Astronomy منتشر شده است.

مترجم: جاوید خیرخواه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل