نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت روبات با هدف یادگیری از مورچه ها

به گزارش سیناپرس،  دانشمندان دانشگاه بریستول از یک روبات کوچک برای ورود به جامعه مورچه ها استفاده کرده و راز آموزش رفتارهای پیچیده مانند مسیرهای حرکت به یک منطقه جدید را کشف کردند.

کلید آموزش به مورچه ها از طریق دویدن پشت سر هم است. بر این اساس مشخص شد مورچه مربی، مورچه دیگری را فراخوانده و علامتی مبنی بر این که آنها در جهت درست هستند یا نیاز به تغییر جهت دارند، می ارائه می کند. هنگامی که مورچه های کارآموز مسیر جدیدی را یاد گرفته و می توانند راه بازگشت به خانه را پیدا کند، تبدیل به مورچه های مربی شده و سپس مورچه دیگری را هدایت می کنند و این چرخه مجددا تکرار می شود.

نایجل فرانک، استاد دانشکده علوم زیستی بریستول، در این رابطه می ‌گوید: یادگیری و آموزش در زندگی ما به قدری مهم است که زمان زیادی را صرف آن می کنیم. این موضوع بسیار مهم است تا بدانیم آیا آموزش واقعاً در بین حیوانات نیز انجام می‌شود یا خیر و در واقع، اولین موردی که در آن آموزش به شکل ساختارمند در حیوانات دیده شد،  در مورچه بود.
این تیم برای بررسی دقیق تر موضوع، روباتی ساختند که می توانست جایگزین مورچه معلم شود. اگر مورچه‌های دیگر می‌توانستند رویکرد ربات را دنبال کنند، مشخص می شد که تیم پژوهشی، تمام عناصر آموزش مورچه را می ‌دانست.

به گزارش سیناپرس،  پس از ساخت ربات، محققان عرصه بزرگی ایجاد کردند تا بین لانه قدیمی و بی کیفیت و لانه جدید تر که می تواند توسط یک ربات هدایت شود. دانشمندان توانستند روبات را با رویکرد های موج دار و مستقیم با استفاده از یک پل کشویی حرکت دهند. این روبات مجهز به غدد بویایی جذب کننده مورچه های کارگر بوده و می توانست از مورچه مربی تقلید کند.

دکتر فرانک در ادامه توضیحات خود می گوید: ما منتظر ماندیم تا مورچه ‌ای لانه قدیمی را ترک کند و روباتمان را که به بوهای ویژه جلب کننده سایر مورچه ها مجهز شده بود، مستقیماً جلوی وی قرار دهیم. این روبات طوری برنامه ریزی شده بود که به سمت لانه جدید در مسیر مستقیم یا در مسیری به شکل سینوسی حرکت کند. ما باید اجازه می ‌دادیم که روبات در طول سفر خود، توقف هایی داشته باشد تا بتوانیم منتظر باشیم که مورچه آموزنده پس از نگاه کردن به اطراف برای یادگیری مکان‌های دیدنی، به او برسد.

از سوی دیگر محققان قصد داشتند بدانند  آیا مورچه از دستورات معلم روباتیک پیروی می ‌کند یا خیر. در این میان اگرچه عبور از مسیر مستقیم ممکن است سریع ‌تر باشد، اما یک مسیر پر پیچ ‌و خم زمان بیشتری را فراهم می‌ کند که در آن مورچه‌ های بعدی بهتر می ‌توانند مکان‌ های مهم را شناسایی کنند تا بتواند راه خانه ‌را به طور دقیق و کارآمد به نوعی پیدا کنند که گویی در یک مسیر مستقیم بوده است.

به گزارش سیناپرس،  طی این مطالعه،روبات‌ها نه تنها به مورچه‌ های دیگر یاد دادند که چگونه به خانه برسند، بلکه آنهایی که توسط روبات ها آموزش داده شده بودند در مقایسه با سایر مورچه در سفر برگشت،  موفق ‌تر و سریع ‌تر بودند.

شرح کامل این  مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Experimental Biology منتشر شده است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل