نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیر شدن، قلب را مستعد جهش ژنتیکی می کند

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که قلب های مسن تر توانایی ترمیم و خلاص شدن از شر جهش های مخرب را از دست می دهند. نویسندگان این مطالعه از تکنیک‌ ها و تجزیه و تحلیل‌ های بیوانفورماتیک برای مقایسه تعداد جهش‌ های غیر ارثی به نام جهش‌های سوماتیک در ۵۶ سلول عضله قلب، موسوم به کاردیومیوسیت، استفاده کردند.

کاردیومیوسیت ها از ۱۲ نفر از نوزادی تا ۸۲ سالگی که در اثر حوادث غیر قلبی عروقی جان خود را از دست دادند، ایجاد شد. تمرکز اصلی این تحقیقات بر جستجوی شواهدی از جهش در سلول ‌های قلب در سنین مختلف بود که می ‌تواند به بیماری قلبی منجر شود.

دکتر سانگیتا چودوری، محقق بخش ژنتیک و ژنومیک در بخش کودکان بیمارستان بوستون، در این رابطه می ‌گوید: این اولین باری است که جهش‌ های جسمی در قلب انسان در سطح تک سلولی بررسی می ‌شود.  

به گفته پژوهشگران، سلول ‌های مسن ‌تر تمایل دارند تغییرات بیشتری داشته باشند. این تغییرات عمدتا  شامل انواع تغییرات تک نوکلئوتیدی هستند که کد ژنتیکی سلول را تغییر می ‌دهد. پس از بررسی دقیق‌ تر، محققان این تیم، جهش ‌ها را به اثرات آسیب اکسیداتیو ردیابی کردند.

دکتر مینگ هوی چن، یکی از نویسندگان ارشد، این تیم مطالعاتی و متخصص قلب در بخش ژنتیک و ژنومیک و دپارتمان قلب و عروق این بیمارستان، توضیح می دهد: از آنجایی که قلب همیشه در حال پمپاژ است، انرژی زیادی مصرف می کند. این تولید انرژی، محصولات فرعی شیمیایی به نام گونه ‌های اکسیژن فعال یا ROS را ایجاد می‌کند. وقتی سطح ROS خیلی بالا می رود، می تواند به دی ان ای آسیب برساند.

جهش ‌های فوق همچنین به مسیر هایی که سلول ‌ها برای ترمیم آسیب دی ان ای استفاده می‌ کنند آسیب می‌ رسانند. از آنجا که فرآیند های ترمیم سلولی با افزایش سن افراد کمتر موثر هستند، آسیب اکسیداتیو ممکن است این جدول زمانی را تسریع کرده باشد.

نکته جالب توجه در مطالعه فوق، این است که سلول های قلب بیشتر مستعد جهش هستند، آنها از معدود انواعی هستند که به تقسیم خود ادامه نمی دهند. در مقایسه با تقسیم‌ بندی انواع سلول، کاردیومیوسیت‌ ها جهش‌ ها را با نرخ سریع ‌تری تجربه می کنند. علاوه بر این در مطالعات فوق مشخص شد سلول‌ های قلب نسبت به سایر سلول‌ های غیرقابل تقسیم مانند نورون‌ ها، جهش‌ های بیشتری را شاهد هستند.

دکتر چن در این رابطه می ‌گوید: با افزایش سن و دریافت جهش ‌های بیشتر، اثرات مضری در قلب رخ می دهد که ممکن است قلب را به سمت بیماری سوق دهد. ممکن است این شرایط به نقطه ای برسد که دی ان ای سلول ها آنقدر آسیب ببیند که قلب دیگر نتواند به خوبی عمل کند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Aging منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل