نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در مریخ یونجه و تربچه بکارید

به گزارش سیناپرس، شرایط سیاره سرخ در تئوری می ‌تواند منجر به رشد محصولات زراعی شود، احتمالی که توسط آزمایش‌های ناسا پشتیبانی می ‌شود. البته این امر چندان ساده نیست. شن و غبار مریخ نه تنها فاقد مواد آلی و میکروب های مفید است، بلکه مملو از نمک ها و مواد معدنی است که باعث می شود رشد محصولات کشاورزی با چالش همراه باشد.
نتایج مطالعات جدید محققان نشان می دهد: برخی محصولات کشاورزی از قبیل یونجه می ‌تواند در خاک آتشفشانی سختی مانند خاکی که مریخ را می‌ پوشاند، زنده مانده و سپس به عنوان کود برای رشد مواد غذایی مانند شلغم، تربچه و کاهو استفاده شود.

محققان در مقاله منتشر شده خود می نویسند: محتوای کم مواد مغذی خاک مریخ و شوری زیاد آب، این شرایط را برای استفاده مستقیم جهت تکثیر محصولات غذایی در مریخ نامناسب می کند.به گزارش سیناپرس، بنابراین، توسعه استراتژی هایی برای افزایش محتوای مواد مغذی در خاک مریخ و نمک زدایی آب شور برای ماموریت های طولانی مدت ضروری است.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات قبلی نشان داده است که گیاهان قابل رشد در سطح مریخ بدون افزودن مواد مغذی اضافی به خاک با چالش های زیادی مواجه  هستند و در این شرایط یونجه نقش مهمی را ایفا می ‌کند.

یافتن یک تطابق دقیق برای خاک سنگی در مریخ مشکل است، اما محققان قبل از آزمایش دانه‌های مختلف در آن، بهترین پیشنهاداتی که  می ‌توانستند را جمع‌ آوری کردند. آنها دریافتند که یونجه می تواند به همان اندازه که در خاک زمین رشد می کند، بدون نیاز به کود اضافی در مریخ رشد کند.

شبیه سازی های انجام شده در مریخ نشان می دهد با یونجه اضافه شده به عنوان کود، امکان کاشت برخی محصولات دیگر در خاک این سیاره وجود دارد. به این ترتیب می توان گیاهانی مانند شلغم، تربچه و کاهو که به نگهداری کمی نیاز داشته، به سرعت رشد می کنند و آب زیادی لازم ندارند را در مریخ کاشت. تمامی این گیاهان در شرایط شبیه سازی شده، با موفقیت رشد کردند. با این حال یک مشکل دیگر نیز برای کشاورزی در مریخ وجود دارد: آب شیرین.

به گزارش سیناپرس، بر اساس آزمایش‌ های صورت گرفته،، محققان فکر می ‌کنند آب شور موجود در مریخ را می ‌توان با نوعی باکتری دریایی تصفیه کرده و سپس از طریق سنگ‌های آتشفشانی فیلتر کرد تا آب شیرین مورد نیاز برای رشد محصولات تولید شود.

تیم پژوهشی فوق در این رابطه می نویسند: برای اولین بار، ما استفاده تلفیقی از کود زیستی و میکروب را برای تصفیه موثر خاک سنگلیت بازالتی و شبیه سازهای آب شور به ترتیب برای منابع مناسبی که رشد گیاه را حفظ می کنند، انجام دادیم.البته در این مسیر هنوز سوالات زیادی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد، از جمله اینکه تا چه حد می‌توانیم خاک مریخ را زیر کشت ببریم؟ این احتمال وجود دارد که وقتی بالاخره به سیاره سرخ رسیدیم، سطح سنگی این سیاره را  دقیقاً آنطور که تصور می‌ کردیم مشاهده نکنیم.

در خاتمه باید به این موضوع اشاره کرد : رشد یونجه در مریخ برای استفاده به عنوان کود مطمئناً هزینه کمتری نسبت به حمل یخچال‌ های عظیم غذا در طول میلیون ‌ها کیلومتر به سیاره سرخ خواهد داشت .به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  PLOS One منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل