نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این فناوری ذهن شما را می خواند

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید چارچوبی را برای پیش بینی دقیق اینکه آیا یک فرد نظر خود را در مورد موضوع خاصی تغییر می دهد یا خیر، ارائه می دهد. این رویکرد میزان ناهماهنگی یا ناراحتی روانی را که یک فرد از داشتن باورهای متناقض در مورد یک موضوع دارد، تخمین می ‌زند.

پژوهشگران موسسه سانتافه، جوناس دیلژ (Jonas Dalege) و تامارا ون در دوز (Tamara van der Does) بر اساس تلاش‌ های قبلی برای مدل ‌سازی تغییر باور با ادغام باورهای اخلاقی و اجتماعی در چارچوب فیزیک آماری از ۲۰ باور متقابل، تلاش کردند.

محققان سپس از این مدل شبکه شناختی برای پیش ‌بینی اینکه چگونه باورهای گروهی متشکل از هزار نفر که حداقل تا حدودی در مورد اثربخشی غذاهای اصلاح ژنتیکی‌ شده و واکسن‌ های دوران کودکی تردید داشتند، استفاده کردند.

به شرکت کنندگان در مطالعه، پیامی در مورد اجماع علمی در مورد اصلاح ژنتیکی و واکسن نشان داده شد. کسانی که مطالعه را با ناهماهنگی زیادی در شبکه درهم تنیده اعتقادات خود آغاز کردند، احتمال بیشتری داشت که پس از مشاهده پیام، باورهای خود را تغییر دهند. از سوی دیگر، افراد با ناهماهنگی کم پس از مداخله تغییر کمی نشان دادند.

ون در دوز می‌ گوید: برای مثال، با اینکه معتقدید دانشمندان ذاتاً قابل اعتمادند اما خانواده و دوستانتان به شما می ‌گویند که واکسن‌ ها ناامن هستند، این امر باعث ایجاد ناهماهنگی در ذهن شما می ‌شود. ما متوجه شدیم که اگر از قبل از نوعی غذا یا واکسن ‌های ضد تراریخته استفاده کرده باشید، وقتی اطلاعات جدیدی ارائه می ‌شود، بیشتر به سمت آن ها تمایل پیدا می کنید. به گفته محققان در حالی که این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است، در نهایت می تواند پیامدهای مهمی برای انتقال اطلاعات علمی و مبتنی بر شواهد به عموم داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، دالج می گوید: از یک طرف ممکن است بخواهید افرادی را هدف قرار دهید که در باورهایشان ناهماهنگی دارند، اما در عین حال این موضوع می تواند ناهماهنگی ها را به گونه ای کاهش دهند که شما نمی خواهید. او در پایان افزود ما می ‌خواهیم این تحقیق را گسترش دهیم تا درباره اینکه چرا افراد مسیرهای خاصی را برای کاهش ناهماهنگی ذهنی خود انتخاب می ‌کنند، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

شرح کامل این مطالعه و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل