نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تنها پرنده سمی کشف شد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، پرندگان سمی آنقدر نادر هستند که پیتوهوی کلاهدار اولین پرنده سمی جهان است که توسط تحقیقات علمی تأیید شده است و پیتوهوی کلاهدار نوروتوکسین را در بدن و اندام های داخلی خود ذخیره می کند.

مردم ملانزی پاپوآ، گینه نو همیشه می دانستند که پیتوهویی کلاهدار به نوعی سمی است. با این حال، دانشمندان هیچ ایده ای نداشتند تا اینکه یک پرنده شناس که بر روی پرندگان بهشتی مطالعه می کرد به طور تصادفی با این گونه برخورد کرد.

جک دامباخر در حال کار با تورهایی بود که او و همکارانش چندین پیتوهوی کلاهدار را در آن‌ها شکار کرده بودند که ناگهان این پرنده دستش را منقار خراش داد. او به طور غریزی انگشتش را در دهانش گذاشت تا دردش تسکین یابد. اما چند ثانیه بعد زبان و لب های او به سرعت شروع به بی حس شدن کرد. بعد دهانش شروع به سوزش کرد و ساعت ها به طرز دردناکی می سوخت. او بعداً مشکوک شد که شاید پرنده باعث ایجاد علائم شده است.

برای آزمایش این فرضیه، دامباخر یک پر پیتوهویی را گرفت و در دهانش گذاشت. او بلافاصله شروع به احساس بی حسی و درد کرد که در دهانش پخش شد. از آنجا، دامباخر شروع به جست جو وتحقیق عمیق تر در مورد پیتوهوی کلاهدار کرد. او از اهالی منطقه در مورد این پرنده پرسید که به گفته آنها این پرنده واقعا سمی است.

مردم گینه نو پیتوهویی را «پرنده زباله» می نامند، زیرا وقتی پخته می شود بوی بدی دارد. OddityCentral خاطرنشان می کند، این فقط به عنوان آخرین راه حل برای برطرف کردن گرسنگی مصرف می شود. دامباخر می خواست در مورد پیتوهوی و سمی که از آن ترشح می شود بیشتر بداند. پس از ساعت‌ها مطالعه، او و دیگران به این نتیجه رسیدند که این پرنده باتراکوتوکسین را در پرها، بدن و اندام‌های داخلی خود ذخیره می‌کند.

این نوروتوکسین در موجودات دیگری مانند قورباغه های دارت سمی و حتی سوسک هایی که پیتوهویی می خورد نیز یافت می شود. این سوسک‌ها احتمالاً منبع سم پیتوهوی کلاهدار می‌شوند، زیرا دانشمندان معتقد نیستند که خود پرنده بتواند نوروتوکسین تولید می‌کند. این که چرا بدن پرنده این سم را ذخیره می کند هنوز یک راز است.

خوشبختانه، با دانستن اینکه پیتوهوی کلاهدار تنها پرنده سمی در جهان است، خیالمان از بابت دیگر پرنده ها راحت باشد.

منبع: bgr.com
مترجم: کیانوش کرمی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل