نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تفاوت های جنسیتی در عملکرد کلیه در سنین بالا

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، در مطالعه‌ای در مجله انجمن نفرولوژی آمریکا در مورد جمعیت اروپای شمالی که به دنبال توضیح این تناقض بود، عملکرد کلیه در زنان میانسال کمتر از مردان بود، اما میزان بعدی کاهش عملکرد کلیه در طول پیری شدیدتر بود. تفاوت های جنسی مربوط به بیماری ها و عوامل خطر بیماری کلیوی این تفاوت ها را توضیح نمی دهد.

اکثر افراد با افزایش سن بخشی از عملکرد کلیه خود را از دست می دهند و از آنجایی که جمعیت در سراسر جهان در حال پیر شدن است، افراد بیشتری به بیماری مزمن کلیه مبتلا می شوند. مطالعه بار جهانی بیماری پیش‌بینی می‌کند که بیماری مزمن کلیه پنجمین علت شایع از دست دادن سال‌های زندگی تا سال 2040 خواهد بود.

تفاوت‌های بیولوژیکی مرتبط با کلیه، بین زنان و مردان و تفاوت‌های جنسیتی در عوامل خطر مرتبط با سبک زندگی به‌عنوان توضیح بالقوه برای این تناقض آشکار پیشنهاد شده‌اند که زنان عملکرد کلیه را در مقایسه با مردان کاهش می‌دهند، اما میزان نارسایی کلیه کمتر است.

برای توضیح مناسب موضوع ، تورالف ملسوم، پزشک  (بیمارستان دانشگاهی شمال نروژ و UiT، دانشگاه قطب شمال نروژ) و همکارانش 1837 بزرگسال (53 درصد زن، 50 تا 62 سال) را در شمال اروپا که نماینده جمعیت عمومی بودند، بکار گرفتند. دیابت، CKD یا بیماری قلبی عروقی خود گزارش نشده بود. عملکرد کلیه شرکت کنندگان در سال های 2007-2009، 2013-2015 و 2018-2020 اندازه گیری شد.

از آنجایی که روش رایج برای تخمین عملکرد کلیه با استفاده از سطوح کراتینین در خون تا حدودی غیر دقیق و غیرقابل اعتماد است، ما عملکرد کلیه را با تزریق داخل وریدی نشانگر فیلتراسیون کلیه – ماده حاجب آیوهگزول – اندازه گیری کردیم. یک نمونه خون 3-4 ساعت بعد برای محاسبه میزان فیلتراسیون کلیه جمع آوری شد. دکتر ملسوم توضیح داد: این روش برای استفاده در مطالعات مبتنی بر جمعیت بسیار پیچیده تلقی شده است. با این حال، طی 11 سال پیگیری، بیش از 4000 سنجش عملکرد کلیه را در 1837 نفر انجام دادیم.

این مطالعه نشان داد که زنان در سال‌های 2007 تا 2009 عملکرد کلیه کمتری نسبت به مردان داشتند. سپس عملکرد کلیه زنان به مرور زمان به صورت خطی کاهش یافت، اما عملکرد کلیه مردان در سنین بالاتر با سرعت بیشتری کاهش یافت. افرادی که هیچ بیماری مزمن عمده یا عوامل خطر CKD نداشتند، عملکرد کلیه بهتری داشتند، اما وضعیت سلامت تفاوت های جنسی در کاهش عملکرد کلیه را توضیح نمی داد.

 این مطالعه اولین مطالعه ای است که اندازه گیری دقیق عملکرد کلیه را در زنان و مردان نسبتا سالم در طول پیری تکرار می کند. دکتر ملسوم گفت: با انجام این کار، ما دانش مهمی را در مورد از دست دادن عملکرد کلیه مرتبط با سن و نابرابری های جنسی در شیوع بیماری مزمن کلیه ارائه می کنیم.

این مطالعه ممکن است تا حدی توضیح دهد که چرا زنان بیشتری به CKD زودرس تشخیص داده می شوند و مردان بیشتری به آن مبتلا می شوند.CKD شدید و نارسایی کلیه در طول پیری، از دست دادن سریع عملکرد کلیه با مرگ زودرس در مطالعات قبلی مرتبط بوده است. نقش از دست دادن عملکرد کلیه مرتبط با سن بر پیری سالم و امید به زندگی در زنان و مردان باید در مطالعات بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

منبع : medicalxpress.com
مترجم : سید سپهر ارومیهء

 

 
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل