نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رژیم غذایی پرچرب منجر به زوال عقل می شود

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید محققان ارتباط قوی بین متابولیسم، سلامت عروق مغزی و قدرت ادراک وشناخت را شناسایی کرده و ما را از نقش اصلی رژیم غذایی در سلامت مغز آگاه می کند.

این مطالعه به وضوح نشان می ‌دهد در موش‌ هایی که به مدت ۳۰ هفته از رژیم غذایی غنی از چربی تغذیه شده‌اند علاوه بر دیابت، مشکلات شناختی نیز پدیدار می شود. بر این اساس اعلام شد بین چربی اضافی رژیم غذایی و کاهش متعاقب آن در توانایی‌ های شناختی ، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

به گفته محققان، رژیم غذایی مملو از چربی علاوه بر افزایش ایجاد شرایط ذهنی مانند افسردگی و اضطراب در موش هایی که قبلاً از زوال شناختی رنج می برند، بیماری آلزایمر را تشدید می کند.

در این مطالعه، موش ‌ها به ‌طور تصادفی به مدت ۳۰ هفته در یک رژیم غذایی معمولی یا رژیم غذایی پرچرب قرار گرفتند که از ۸ هفتگی زندگی آن ها شروع شد. مقدار غذا، وزن بدن و سطح گلوکز این حیوانات در زمان های مختلف در طول مطالعه کنترل و تست های عدم تحمل گلوکز و انسولین و تست های شناختی نیز انجام شد.

یافته های این مطالعه نشان می دهد موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می کردند چاق شده، مقاومت به انسولین پیدا کردند و در مقایسه با همتایان خود در رژیم غذایی استاندارد شروع به رفتارهای غیرعادی کردند.

به گزارش سیناپرس، موش های مدل آلزایمر که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند، کاهش سریع و قابل توجهی در شناخت با تغییرات پاتولوژیک قابل مشاهده در مغز نشان دادند.

یکی از نکات جالب توجه در مطالعات فوق این بود که مشخص شد چاقی و دیابت هر دو سیستم عصبی مرکزی را تغییر داده و در نتیجه اختلالات روانپزشکی را حاد تر می کنند که این موضوع به نوبه خود باعث کاهش سریع توانایی شناختی می شوند. 

این مطالعه به مجموعه رو به رشد شواهد علمی اضافه می کند که چاقی مزمن و دیابت را با بیماری آلزایمر مرتبط می کند که شیوع آن می تواند تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰۰ میلیون مورد برسد. این یافته ها نشان می دهد که یک رژیم غذایی متعادل تر همچنین می تواند به کاهش بار این همه گیری شناختی کمک کند. محققان  هشدار می دهند افراد چاق تقریباً ۵۵ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند و دیابت این خطر را دو برابر می کند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها اهمیتی را که باید به اپیدمی چاقی جهانی داده شود برجسته می کند. در یک جمعیت مسن، ترکیب چاقی و دیابت به احتمال زیاد منجر به زوال سریع شناختی، بیماری آلزایمر و سایر اختلالات روانی می شود.
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Metabolic Brain Disease منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل