نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

علم امروز تکنولوژی فرداست

به گزارش سیناپرس، علم بیوشیمی با بررسی مولکول‌ های حیاتی و مسیرهای متابولیکی، در درک و شناخت بیشتر سازوکارهای حیاتی بدن انسان، فرآیندهای بیوشیمیایی مسبب بیماری ‌ها و نحوه عملکرد داروها کمک فراوانی می ‌کند. این علم امروزه در مهندسی کشاورزی نیز برای تولید کودهای کشاورزی، نهاده‌های دامی و گیاهان تراریخته کاربرد گسترده‌ای دارد و نقش مهمی در امنیت غذایی ایفا می ‌کند. از سوی دیگر امروزه با کمک علم بیوشیمی آنزیم‌ های متعددی مانند آمیلازها، پروتئازها، لیپاز‌ها و …ساخته شده‌ اند که اکنون در صنایعی مثل صنایع غذایی، نساجی، صنایع شیمیایی، صنایع آرایشی و بهداشتی و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد فراوانی دارند.

امسال( 2020 میلادی) طبق مصوبه سازمان علمی و فرهنگی یونسکو سال 2022 میلادی به عنوان سال جهانی بزرگداشت علوم پایه نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری، توجه بیشتر جامعه جهانی به علوم پایه است؛ علومی که مبنای اصلی توسعه و پیشرفت کشورها محسوب می ‌شود. در سال نامگذاری علوم پایه، توجه به علم بیوشیمی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکتر خسرو خواجه، رئیس دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با سیناپرس در این خصوص گفت: اکنون علوم پایه، جزو رشته‌های بسیار واجب و ضروری به حساب می ‌آید. رشته ‌ای است که العلم سلطان معنا و مفهوم پیدا می ‌کند؛ با علوم پایه شناختی نسبت به پدیده‌ های پیچیده جهان پیدا می‌ کنیم. علم بیوشیمی از جمله علوم بین رشته ‌ای است؛ اکنون دو رشته بیولوژی و شیمی تحت عنوان بیوشیمی شناخته می ‌شود.

استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس افزود: شناخت موجودات زنده و پیچیدگی‌ هایی که دارند برعهده متخصصان علوم پایه است. تقریبا از دهه 70 در ایران توجه زیادی به این علم شد و مقالاتی پیرامون آن انتشار یافت. همچنین با ریل گذاری‌ های درستی که صورت گرفت، دانشمندان علوم پایه توانستند نقش بسیار مهمی در پیشرفت علمی ایران پیدا کنند.

عضو وابسته فرهنگستان علوم اظهارداشت: طبق گفته ارسطو ابتدا علم و پس از آن کاربردی که از علم بدست می ‌آید، اهمیت دارد. اکنون ما چیزی به نام علم کاربردی نداریم بلکه کاربرد علم در صنایع و تولیدات مختلف مطرح است. اصل مهم آن علمی است که باید کسب شود و دانشجویان باید توانمندی‌ هایی در این حوزه پیدا کنند. خوشبختانه طی سال‎های اخیر با وجود حداقل زیرساخت‎ ها و تجهیزات، کاربرد علم در صنایع و تولیدات ما گسترش یافته است.

تکنولوژی آینده بر مبنای علمی است امروز کسب می‌ کنیم

این دکترای بیوشیمی خاطرنشان کرد: علم امروز تکنولوژی فرداست. شاید امروزه ما به علوم پایه توجه و فقط سرمایه ‌گذاری می‎ کنیم اما این علمی که اکنون جوانان ما کسب می ‎کنند و دانشمندان‎ مان پیرامون آن تحقیقاتی را انجام می ‎دهند، ابزاری تخصصی است که طی ده سال آینده برای کسب تکنولوژی ‎های جدید به آن نیاز داریم؛ تکنولوژی آینده بر مبنای علمی است اکنون کسب می ‌کنیم.

پژوهشگر برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1390 به سیناپرس گفت: همچنین تکنولوژی امروز، علم دیروز را می ‌طلبد. علم دیروز، تکنولوژی امروز را می ‌سازد. شاید اکنون برخی از مباحث علوم زیستی نزد دانشجویان، فرهیختگان و اساتید پیش پا افتاده باشد اما اتفاقا همین مباحث امروزه تبدیل به صنعت شده‎ اند و در صنایعی مانند خوراک دام و طیور، تشخیص‌ های طبی و…. کاربرد پیدا کرده ‌اند. برخی از آنزیم‌ ها نیز اکنون در صنایع مختلف آب میوه‎ گیری و نساجی مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

برنده جایزه علامه طباطبایی و رازی افزود: متاسفانه ما امروزه توانمندی بسیاری از تکنولوژی‎ ها را نداریم. نمونه بارز آن تولید ماده موثره انسولین است. این ماده موثره در دهه 70 میلادی نخستین بار تولید شده اما ما هنوز علم تولید آن را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ما اکنون علم تولید پروتئین‌ ها در میزبان‌ های مختلف مانند میزبان سلولی یوکاریوتی CHO و حتی در باکتری و باسیلوس ‌ها را نداریم و توانمندی تولید آن را هنوز پیدا نکرده‌ ایم، در حالی که این مباحث اکنون تبدیل به تکنولوژی شده ‌اند.

موفقیت ایران در ساخت داروهای بیوتکنولوژی

رئیس دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس به سیناپرس گفت: خوشبختانه اکنون در ساخت داروهای بیوتکنولوژی هم از لحاظ تولید دارو و هم از جهت اشتغال ‌زایی، فناوری و دانش بنیان بودن، توانسته ‌ایم پیشی بگیریم. کسب چنین دستاوردی نتیجه تلاش و دستیابی علمی دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه‌ ها بوده که توانسته‌ اند این علم را به صنعت انتقال دهند. منتها اکنون فاصله زیادی با آن نقطه مطلوب ‌مان داریم. در حال حاضر چنین دستاوردهایی به صورت موردی در برخی از صنایع ایران مورد استفاده قرار می ‌گیرد زیرا موانعی برای توسعه و گسترش آن وجود دارد.

خواجه تصریح کرد: شاید این سوال پیش بیاید که چرا اساتید اکنون به سمت تولید انسولین نمی ‌روند؟ در حال حاضر اساتید علاقمند به انجام این کار هستند اما اگر به دنبال تولید انسولین بروند، نمی ‌توانند رتبه علمی ‌شان را ارتقا دهند یا مقاله بنویسند زیرا علم آن مربوط به گذشته بوده و مقاله آن پیش از این چاپ شده است.

وی یادآورشد: اکنون در اسناد بالادستی ما چاپ مقاله و ارتقای رتبه علمی اساتید ریل ‌گذاری شده است. این مساله در نهضت علم آموزی ما باعث شده که اساتید به دنبال ارتقای رتبه‌ علمی خودشان باشند و دانشجویان نیز برای ادامه تحصیل‌ شان نیاز به انتشار مقاله پیدا کنند و سر وقت انجام این کارها و تکنولوژی ‌های مربوط به علم دیروز نروند.

وی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه امروزه با ایجاد شتاب ‌دهنده‎ های مختلف و ورود منتورهایی(مربی) که کار علمی خودشان را انجام داده‌اند، علم آموخته ‌اند و ارتقای علمی داشته‌ اند، صنعت یک رویکرد مثبت ‌تری نسبت به این مساله پیدا کرده است اما نباید فراموش کنیم که اگر قرار است این ارتباط تبیین شود و تعمیق پیدا کند، ابتدا باید به علم احترام بگذاریم زیرا علم باعث بهبود صنعت می ‌شود. ما نباید به دنبال سخنان کلیشه ‌ای باشیم که این بخش صنعت و آن بخش پژوهشی است. این کار صنعتی نیست پس باید کنار گذاشته شود. ما باید در ابتدای هر کاری به علم و پس از آن به کاربرد علم توجه کنیم تا بتوانیم به موفقیت دست پیدا کنیم.

گفتگو: بیتااکبری

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل