نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی دلیل مرگ میلیون ها ماهی در رودخانه های اروپا

به گزارش سیناپرس، طی روزهای گذشته مردم مناطقی از مرکز و شرق اروپا شاهد مرگ و میر گسترده ماهی های رودخانه ای بودند. دلیل این حادثه هنوز مشخص نیست و آنا مسکوا، وزیر آب و هوا و محیط زیست لهستان در این رابطه گفت که تجزیه و تحلیل نمونه‌ های رودخانه‌ ای که هم در لهستان و هم در آلمان گرفته شده ‌اند، سطوح نمک بالا را نشان می‌ دهد در عین حال مطالعات سم شناسی جامع هنوز در  حال انجام است.

به گفته این مقام ارشد دولت لهستان، اداره دامپزشکی این کشور، هفت گونه از ماهی های مرده را آزمایش کرده و  وجودجیوه را به عنوان علت مرگ رد کرد. کارشناسان همچنان منتظر نتایج سایر مواد هستند.

گفتنی است که نتایج آزمایش های مشابه در آلمان نیز وجود جیوه بالایی را نشان نداده است. رودخانه اودر از جمهوری چک به سمت مرز بین لهستان و آلمان گذشته و سپس به دریای بالتیک می ریزد. برخی رسانه های آلمانی مدعی بودند که این رودخانه با جیوه مسموم شده است.

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، در این رابطه گفت که مقادیر عظیمی از زباله های شیمیایی احتمالاً عمداً در دومین رودخانه طولانی کشورش ریخته شده و این موضوع باعث آسیب زیست محیطی به حدی شده است که سال ها طول می کشد تا شرایط این آبراه بهبود یابد.

به گزارش سیناپرس، موراویسکی روز شنبه متعهد شد که هر کاری که ممکن است برای محدود کردن تخریب محیط زیست انجام دهد. وزیر کشور لهستان  نیز گفت که مبلغ ۲۲۰ هزار دلار به هر کسی که در ردیابی عوامل آلوده کننده رودخانه کمک کند، جایزه پرداخت خواهد شد.به گزارش سیناپرس، در این شرایط مقامات ایالت مکلنبورگ-پومرانیا غربی در شمال شرقی آلمان به مردم هشدار دادند که از ماهیگیری یا استفاده از آب تالاب Szczecin خودداری کنند، زیرا انتظار می رود آب رودخانه آلوده باشد.

الکس ووگل، وزیر محیط زیست ایالت براندنبورگ آلمان  نیز در این رابطه گفت: میزان تلف شدن ماهی ها تکان دهنده است. این رویداد، ضربه ‌ای بزرگ به رودخانه اودر به‌عنوان یک آبراه با ارزش زیست‌ محیطی بزرگ است که تاثیرات مخرب آن احتمالاً برای مدت طولانی باقی خواهد ماند.

به گزارش سیناپرس، اداره ملی مدیریت آب در لهستان، اعلام کرد:تاکنون بیش از‍۱۰ تن ماهی مرده از رودخانه خارج شده است. صدها داوطلب برای کمک به جمع ‌آوری ماهی‌های مرده در امتداد این رودخانه کار می ‌کنند. آزمایشگاه‌های آلمانی گفتند که سطوح غیر معمولی از نمک ‌ها را در این رود شناسایی کردند که می ‌توانست با مرگ ماهی ها مرتبط باشد.

مترجم: حمید تعالی
منبع: apnews
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل