کشف صدها حلقه طلایی از دوران باستان

به گزارش سیناپرس، در حین ساخت و ساز جاده جدیدی که شهر اورادیا را به بزرگراه A3 متصل می کند، کارگران با آثار باستانی مواجه شده و در پی استقرار تیمی از باستان شناسان، حفاری در این منطقه آغاز شد.

این کاوش ‌ها از مارس تا پایان ژوئن توسط یک تیم چند ملیتی به نمایندگی از مؤسساتی از رومانی و مجارستان انجام شده و طی آن سه محوطه از دوره نوسنگی، دو محوطه از اواسط تا اواخر عصر برنز و دو محوطه از دوره روم و قرون وسطی شناسایی شد.
ساعاتی پیش موزه Tarii Crisurilor در بیانیه ای اعلام کرد: باستان شناسان در این منطقه  قبر زنی متعلق به فرهنگ Tiszapolgár را پیدا کردند.

فرهنگ تیزاپولگار (4500–4000 قبل از میلاد)، یک فرهنگ دوران ‌سنگ در اروپای شرقی و مرکزی بود.
دکتر کالین گمیش (Călin Ghemiş) که سرپرستی این تیم را بر عهده داشت، درباره یافته های فوق توضیح داد که چگونه این زن با ۱۶۹ حلقه طلایی که موهای او را تزئین کرده بود، همراه با یک دستبند مسی مارپیچ، دو مهره طلایی و حدود ۸۰۰ مهره از استخوان دفن شده است.

بر اساس بررسی اولیه روی دندان ‌ها و قد متوفی، گمان می ‌رود که وی یک زن متعلق به طبقه اشرافی بوده است. فقدان سلاح‌ هایی که معمولاً با تدفین مردان مربوط به فرهنگ تیزاپولگار مرتبط است، بیشتر از این ایده حمایت می کند.
به گزارش سیناپرس، در حال حاضر نمونه‌ ها به آزمایشگاه‌ های رومانی و هلند فرستاده شده ‌اند تا از طریق تجزیه و تحلیل کربن ۱۴، به‌علاوه نمونه ‌برداری دی ان ای و مطالعات بیشتر انسان‌ شناسی، تاریخ‌ گذاری دقیق ‌تری روی این آثار انجام شود.

در حفاری‌های فوق، این تیم همچنین آثاری از دو خانه در نزدیکی شهر Santandrei یافتند که حاوی سرامیک هایی از قرن دوم قبل از میلاد تا قرن دوم پس از میلاد بود. باستان شناسان همچنین یک سکونتگاه متعلق به قرن سوم تا چهارم را نیز در نزدیکی این منطقه پیدا کردند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: heritagedaily
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا