نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جایگزین های نمک، خطر حمله قلبی و مرگ را کاهش می ‌دهد

به گزارش سیناپرس، محققان بر این باورند که اثرات مفید این جایگزین‌ ها احتمالاً برای مردم سراسر جهان به صورت یکسان مفید خواهد بود. فشار خون بالا یک عامل خطر مهم برای مرگ زودهنگام است و بیماری های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در سطح جهان هستند. رژیم غذایی سرشار از سدیم و پتاسیم کم برای افزایش فشار خون شناخته شده است.

به گفته محققان، حدود ۱.۲۸ میلیارد نفر در سراسر جهان فشار خون بالا دارند، اگرچه بیش از نیمی از آنها تشخیص داده نشده اند. جایگزین‌ های نمک که نسبتی از کلرید سدیم (NaCl) را با کلرید پتاسیم (KCl) جایگزین می ‌کنند، به کاهش فشار خون کمک می ‌کنند. 

یک مطالعه بزرگ در چین اخیراً نشان داد که جایگزین های نمک خطر حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس را کاهش می دهد. با این حال، مشخص نیست که آیا این مزایا برای سایر نقاط جهان نیز یکسان خواهد بود یا نه.
در تلاشی برای روشن کردن این موضوع، دانشمندان پایگاه ‌های اطلاعاتی تحقیقاتی را بررسی کردند که به دنبال کارآزمایی ‌های بالینی تصادفی ‌شده بودند و در مورد اثرات یک جایگزین نمک بر فشار خون، سلامت قلبی عروقی و مرگ زودرس گزارش داده بود. فشار خون که بر حسب میلی‌ متر جیوه اندازه ‌گیری می ‌شود از دو گونه سیستولیک و دیاستولیک تشکیل شده است.

فشار خون سیستولیک عدد بالاتر است که نشان ‌دهنده نیرویی می شود که قلب با آن خون را به اطراف بدن پمپاژ می‌ کند و دیاستولیک عدد پایین ‌تری است که نشان‌ دهنده فشار شریانی زمانی است که قلب پر از خون می شود.

در این پژوهش ها، دوره های مطالعه از ۱ ماه تا ۵ سال به طول انجامید. نسبت کلرید سدیم در جایگزین های نمک از ۳۳ درصد تا ۷۵ درصد متغیر و نسبت پتاسیم از ۲۵ درصد تا ۶۵ درصد متغیر بود.

بر اساس تجزیه و تحلیل داده های تلفیقی، جایگزین های نمک فشار خون را در همه شرکت کنندگان کاهش داد. کاهش کلی فشار خون سیستولیک ۴.۶۱ میلی متر جیوه و کاهش کلی در فشار خون دیاستولیک ۱.۶۱ میلی متر جیوه بود.

به نظر می رسید کاهش فشار خون بدون توجه به منطقه جغرافیایی زندگی افراد، سن، جنس، سابقه فشار خون بالا، وزن، فشار خون پایه و سطوح پایه سدیم و پتاسیم ادرار ثابت بوده و هر نسبت کمتر ۱۰ درصدی کلرید سدیم در جایگزین نمک با کاهش ۱.۵۳ میلی متر جیوه اضافی در فشار خون سیستولیک و ۰.۹۵ میلی متر جیوه اضافی در فشار خون دیاستولیک همراه بود. جالب اینجاست که هیچ نشانه ای مبنی بر ضرر مصرف بیشتر پتاسیم وجود نداشت. 

تجزیه و تحلیل داده‌ های تلفیقی از نتایج پنج مورد از این کارآزمایی‌ ها با بیش از ۲۴ هزار شرکت‌ کننده نشان داد که جایگزین ‌های نمک خطر مرگ زودهنگام به هر علتی را تا ۱۱ درصد، بیماری ‌های قلبی عروقی را تا ۱۳ درصد و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را تا ۱۱ درصد کاهش می ‌دهد. 

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در پایان می گویند: از آنجایی که کاهش فشار خون مکانیسمی است که جایگزین های نمک از طریق آن محافظت قلبی عروقی را ایجاد می کنند، کاهش مداوم فشار خون یک دلیل قوی برای تعمیم اثر محافظتی قلبی عروقی شناخته شده است.

شرح کامل این پژوهش ها و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ Heart منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل