نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مهار مالاریا با کمک آنتی بادی جدید

به گزارش سیناپرس، مالاریا یک بیماری حاد همراه با تب است که توسط پلاسمودیوم فالسیپاروم (P. falciparum) که یک انگل تک یاخته ای تک سلولی است ایجاد شده و از طریق نیش پشه های ماده آنوفل آلوده منتشر می شود.

این یک بیماری بسیار شایع است و طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی در سال 2020، 241 میلیون مورد مالاریا وجود داشته است که منجر به مرگ 627000 نفر شده است. 

در حالی که تلاش‌ های زیادی برای توسعه یک واکسن در جهت کنترل این بیماری انجام شده است، داده ‌های موجود نشان می ‌دهد که واکسن مالاریای جدید به نام RTS,S/AS01، تنها 36.6 درصد کارایی دارد.

برخی تحقیقات نشان داده‌ اند که چگونه آنتی ‌بادی ‌ها می ‌توانند با خنثی کردن اسپوروزویت‌ها به عنوان مثال، شکل عفونی پلاسمودیوم که هنگام نیش پشه در پوست رسوب می ‌کند، قبل از اینکه سلول ‌های کبدی آلوده کنند، از مالاریا جلوگیری کنند.

در یک مطالعه در سال 2021 نشان داده شد که یک آنتی ‌بادی مونوکلونال مالاریا CIS43LS که این پروتئین را هدف قرار می ‌دهد، پس از عفونت کنترل ‌شده از مالاریا جلوگیری می ‌کند. برای آزمایش فاز 1 فعلی، محققان آنتی بادی مونوکلونال CIS43LS را برای ایجاد یک عامل قوی تر، L9LS اصلاح کردند و ایمنی و اثر محافظتی آن را در بزرگسالان سالمی که هرگز به مالاریا مبتلا نشده بودند یا واکسن دریافت نکرده بودند، توصیف کردند.

به شرکت کنندگان در مطالعه ، LSL9 داخل وریدی در دوزهای 1، 5 و 20 میلی گرم بر کیلوگرم یا دوز زیر پوستی 5 میلی گرم بر کیلوگرم داده شد، در حالی که برخی شرکت کنندگان آنتی بادی مونوکلونال را دریافت نکردند و به عنوان گروه کنترل نقش داشتند. طی 2 تا 6 هفته پس از تجویز LSL9، شرکت کنندگان در معرض نیش پشه آنوفل که به پلاسمودیوم فالسیپاروم آلوده شده بود، قرار گرفتند.

پارازیتمی یا تشخیص انگل‌ها در خون، پس از 21 روز با استفاده از آزمایش PCR ارزیابی شد. در مواردی که پارازیتمی رخ داد، افراد با 1 گرم آتواکون و 400 میلی گرم پروگوانیل به مدت 3 روز تحت درمان قرار گرفتند. 

به گزارش سیناپرس، محققان به این نتیجه رسیدند که این نتایج نشان می دهد که پیشگیری از مالاریا پس از یک دوز واحد L9LS قابل دستیابی بوده و مطالعات بیشتری برای بررسی ارزش این دارو در میان نوزادان و کودکان مورد نیاز است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی J Med منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل